5 branding strategieën waardoor klanten naar je toestromen

Goed opdrachtgeverschap | ZZP Barometer

Maximaliseer je personal brand

Personal brands zijn niet alleen voor ‘beroemde’ mensen. De celebrity status werkt voor bijvoorbeeld Oprah en Donald Trump omdat het ze een platform geeft om hun passie te uiten en indirect hun diensten te promoten. Voor professionals en ondernemers geeft een personal brand je de mogelijkheid om op slimme en creatieve wijze een duurzame relatie te bouwen met je klanten en stakeholders. Hierbij 5 low-effort branding strategieën om je personal brand te maximaliseren zodat klanten naar je toestromen.

1. Public speaking: “Selling from the stage”

Zorg dat je spreekt op zoveel mogelijk plekken zoals ontbijtsessies, borrels, conferenties. Als je een speaking engagement hebt zorg ervoor dat je jouw return on investment maximaliseert. Al heb je maar 5, 15 of 30 minuten spreektijd, zorg ervoor dat de deelnemers die daar zijn na het event in contact met je kunnen blijven via nieuwsbrieven, vervolgseminars en cursussen.

Actie: Op welke conferentie, borrel, event kan jij je verhaal houden de komende maand?

2. Netwerken op conferentie: “Speak your voice”

Als je op een event, conferentie of cursus bent, en je staat daar niet als expert of spreker voor de zaal, zorg er dan voor dat je altijd een vraag stelt of de discussie leidt. Laat jezelf horen. Het is een branding opportunity. Op deze manier kunnen mensen niet alleen van jouw vraag of opmerking leren maar creëer je ook de mogelijkheid dat de hele zaal in één keer weet wie je bent, door vóór je inbreng even kort je naam en minipitch te doen.

Actie: Stel op ieder event, conferentie of cursus actief vragen en doe mee in de discussies.

3. Online reputatie: “Manage your relationships”

Allereerst is het belangrijk dat je online aanwezigheid creëert en zichtbaar bent. Gebruik sociale media om je reputatie te managen. Je kunt je betrouwbaarheid en geloofwaardigheid verhogen door aanbevelingen te hebben, maar ook het soort connecties die je toevoegt doen er zeker toe. Wees vindbaar voor prospects en partners door het selecteren van de juiste keywords in je samenvatting en titel en ga ook actief op zoek naar nieuwe potentiële partners en klanten.

Actie: Ga consistent om met het online managen van je relatie. Stuur bijvoorbeeld iedere week 10 connecties een kort bericht via Linkedin.

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

4. Van expert naar autoriteit: “Build your credibility”

Klanten willen iets van je kopen of je inhuren voor een opdracht wanneer ze het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen én dat jij het werk gedaan krijgt op de best mogelijke manier. Schrijf dus regelmatig colums, blogs of artikelen in vakbladen en op websites in jouw industrie. In hoe meer topbladen/websites je staat, hoe meer je als expert gezien wordt en uiteindelijk uitgroeit naar een autoriteit in jouw vakgebied.

Actie: Aan welke vakbladen en websites kan jij consistent waarde toevoegen met jouw expertise?

5. Free publicity: “Add value and promote your brand”

Neem contact op met lokale kranten, TV maatschappijen, en landelijke bladen. Journalisten zijn altijd op zoek naar nieuws; een verhaal dat anders dan anders is. Kijk goed hoe jouw product of dienst kan aansluiten op trendy ontwikkelingen in de markt. Eén van mijn coachees Remie geeft advies over Apple producten met zijn bedrijf SuperRemie (www.superremie.nl). Hij ging 2 weken geleden naar Duitsland om als eerste in Nederland de iPhone 6 op te halen. Om deze opportunity te maximaliseren hebben we contact opgenomen met diverse media en vakbladen. MacFan, hét nummer 1 vakblad op gebied van Apple producten, heeft vervolgens een journalist meegestuurd met Remie op roadtrip naar Duitsland wat resulteerde in een 2-pagina brede publicatie over de iPhone 6… én reclame voor Super Remie.

Actie: Aan welke lokale/landelijke media of vakbladen kan jij waarde toevoegen met een unieke actie?

Sentini Grunberg
Sentini Grunberg

Sentini Grunberg richtte in 2008 als 19-jarige haar eerste onderneming op: InMovement, een bedrijf waarmee ze dansworkshops voor kinderen organiseerde en trainingen aan bedrijven gaf op het gebied van vitaliteit en wellness. De afgelopen jaren is zij zich steeds meer gaan focussen op het geven van trainingen over netwerken, acquisitie en personal branding. Voor haar online YouTube-programma Behind The Mind interviewt ze ondernemers van Amsterdam tot Silicon Valley. Vanaf 2016 werkt ze onder haar eigen naam sentinigrunberg.com en runt ze een videomarketing bureau Grunbergpr.com.

Bekijk alle artikelen van Sentini Grunberg →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →