7 dingen die je als ondernemer fout doet op LinkedIn

ZZP Nederland: "Zzp'er met groeiambitie helpen" | ZZP Barometer

Bijna alle ondernemers gebruiken het zakelijke netwerk LinkedIn wel in meer of mindere mate – iedereen is ervan overtuigd dat het noodzakelijk is, net als Facebook om op de hoogte te blijven van nieuws binnen je vriendenkring. Maar op LinkedIn maken ondernemers een heleboel fouten…

LinkedIn is wereldwijd zonder twijfel het no. 1 sociale netwerk voor professionals en ondernemers. Volgens onderzoek van de ZZP Barometer gebruikt 88,0% van de ondernemers in Nederland LinkedIn (zeer) actief, en 20,8% van hen haalt zelfs direct omzet via het netwerk. Maar toch maakt het merendeel van de ondernemers grote fouten bij op LinkedIn. Hieronder de zeven grootste fouten:

1. Je gebruikt het alleen als je op zoek bent naar een opdracht.

Het is zo voorspelbaar: een van mijn connecties is opeens (heel) actief op LinkedIn en geeft zijn profiel uit het niets een flinke update… beschikbaar zeker, en op zoek naar een opdracht? Het zou veel beter zijn als je je profiel en connecties regelmatig up-to-date houdt, dan dat je alleen actief wordt als je iets van je netwerk nodig hebt.

2. Jouw profiel is incompleet.

Een half ingevuld profiel doet zowel jou als je bedrijf geen goed. Je LinkedIn is tegenwoordig de digitale versie van je visitekaartje – dus zorg ervoor dat je jouw belangrijkste opdrachten en opdrachtgevers duidelijk vermeld, plus een heldere omschrijving van jouw bedrijf en de belangrijkste producten en/of diensten die je biedt. Vergeet niet je profiel te optimaliseren voor de zoekresultaten: zorg ervoor dat je de termen waarop je gevonden wilt worden, zoveel mogelijk noemt in je profielomschrijving.

3. Je bent niet lid van relevante groepen.

Toegegeven, het is een oerwoud: er zijn meer groepen op LinkedIn dan je lief is. Toch is het handig eens te kijken naar alumni-groepen, lokale netwerken en groepen die relevant zijn voor jouw beroep of branche. Geen idee waar je moet beginnen? Kijk dan is waar jouw succesvolle collega-ondernemers lid van zijn – grote kans dat je de juiste groep(en) vindt.

4. Je deelt geen waardevolle content.

Als je een geweldige blogpost publiceert of een waardevolle whitepaper, deel deze dan ook via jouw LinkedIn-feed. Deel daarnaast content vanuit andere bronnen die jij waardevol acht. Deel deze content ook in groepen, als je denk dat de leden van de betreffende groep(en) hierin geïnteresseerd zijn: dat kan tot een mooie discussie leiden. Het helpt je top of mind te blijven binnen je netwerk, belangrijk als er een opdracht vrijkomt in je indirecte netwerk en er een relevante expert gezocht wordt. Ook kun je kwalitatief hoogstaande leads vanuit LinkedIn genereren door dit te doen.

5. Je bouwt je netwerk niet uit.

Nogmaals, wacht nu niet hiermee totdat je iets nodig hebt: je zou continu nieuwe verbindingen op LinkedIn moeten maken met mensen die je professioneel en/of zakelijk kent. Het is niet aan te raden iemand die je niet kent een uitnodiging te sturen: heb je een introductie nodig, stuur dan een INmail of vraag een wederzijds contact je te introduceren bij de betreffende persoon. Dit staat professioneler en heeft meer effect.

6. Je maakt geen gebruik van LinkedIn Answers.

LinkedIn Answers is één van de meest ondergewaardeerde en minst gebruikte onderdelen van LinkedIn. Toch is het een waardevolle plek waar je je expertise kunt tonen en echte leads kunt genereren. Professionals en ondernemers voegen hier vragen toe, die jij kunt beantwoorden als je veel weet over het betreffende onderwerp. Vul dit antwoord eventueel aan met links naar jouw blog, waar je meer uitleg geeft over dat ene onderwerp. De kracht van deze sectie is het blijvende karakter: daar waar een Tweet na enkele seconden verdwijnt en moeilijk terug te vinden is, wordt een topic op LinkedIn Answers vaak jaren na dato nog steeds bezocht tot potentiële klanten.

7. Je neemt en geeft niet (genoeg).

Wie geeft, zal ontvangen… dat is (ook) een belangrijk gegeven op LinkedIn: probeer de mensen die je het gunt en die het verdienen een zetje in de rug te geven door ze aan te bevelen op het zakelijk netwerk. Zo kun je laten zien dat jij je vertrouwen stelt in deze connectie. Sinds een tijdje hoef je niet meer een aanbevelingstekst te schrijven, maar kun je iemand simpelweg aanbevelen op een (of meerdere) specialiteit(en) – met slechts één druk op de knop. Is dat nu zo’n grote moeite?

En jij… doe jij bovenstaande ook fout of erger je je hieraan? Ken je collega-ondernemers die dit fout doen, of heb je andere voorbeelden? Laat het ons weten door hieronder te reageren

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →