Er is niet langer een excuus om jouw marketing te laten zitten! Als ondernemer van een bedrijf zonder (externe) investeerders staat marketing waarschijnlijk niet bovenaan jouw to-do-list. Je hebt jouw bedrijf lean & mean opgezet, dus je hebt geen tijd of geld om aan reguliere marketing te besteden. Geweldige producten en diensten vermarkten zichzelf, nietwaar?
Helaas mis je enorme kansen om jouw bedrijf uit te bouwen, als je je marketing niet snel op peil brengt. Als je het goed aanpakt, trekt marketing nieuwe klanten aan, versterken ze jouw bedrijfsnaam ten opzichte van die van concurrenten en positioneer jij jouw bedrijf voor duurzame omzetgroei. En het mooiste is: je hoeft er niet eens een fortuin aan te besteden…
Nieuwe marketingkanalen groeien exponentieel nu digitale communicatie blijft innoveren en groeien. De eerste stap is dus het spotten van kansen die je het meeste opleveren voor iedere zelf verdiende euro die je erin investeert. De volgende strategieën en tools zijn een perfect uitgangspunt voor ondernemers die niet zoveel geld te investeren hebben, maar wel op zoek zijn naar een flinke boost voor de marketing van hun onderneming:
Maak organisch verkeer jouw beste vriend
De website van jouw bedrijf is vaak de eerste kans om indruk te maken op een prospect. Maar allereerst moet je ervoor zorgen dat deze potentiële klanten naar je website toekomen. De meest kost-efficiënte manier om dat te doen is zoekmachineoptimalisatie, ofwel search engine optimization (SEO). SEO is het verbeteren van de content (tekst en afbeeldingen) en structuur van je website om het zo prominent mogelijk in gratis organische of niet-betaalde zoekresultaten te laten verschijnen. Daarvoor moet je eigenlijk begrijpen hoe de algoritmen van Google, Yahoo en Bing – maar met name Google, dat nog steeds veruit de grootste zoekmachine is in Nederland – werken om webpagina’s te ordenen en rangschikken. Maar dat is gekkenwerk en voor de meest getalenteerde technici soms nog niet te doen. Gelukkig is er een aantal tools dat je daarbij kan helpen:
– Google Keyword Tool: schat gratis het verkeer in per sleutelwoord of term, en bepaald zo waar jij de content (tekst, afbeeldingen en meer) op moet focussen om verkeer naar je website te trekken;
– SEO Effect: een (grotendeels) gratis SEO-tools waarmee je onderzoek naar (rendabele) zoekwoorden kunt doen, je website kunt optimaliseren en jouw strategie voor linkbuilding kunt uitwerken;
– SEOmoz: diverse tools die je gratis kunt uitproberen en waarmee de SEO en social media van/rond jouw website heel goed kunt managen. Voor circa €80 kun je er vrijwel onbeperkt gebruik van maken.
Word een Google Analytics-goeroe
Als je eenmaal potentiële klanten hebt die jouw website bezoeken, moet je er alles aan doen om ze te laten blijven en ze te converteren – of dat nu het doen van een aankoop, het invullen van een contactformulier of het doen van een terugbelverzoek is. Je hebt er te hard voor gewerkt om niet jouw voordeel te pakken zodra deze potentiële klanten je website vinden. Ons advies: word een Google Analytics-goeroe.
Google Analytics is 100% gratis en onmisbaar voor iedere ondernemer. Het is veel meer dan een tool waarmee je simpelweg het aantal maandelijkse bezoekers meet. Google biedt meer dan 200 dimensies en meeteenheden die jou helpen jouw website te segmenteren per type browser, mobiel apparaat, klikgedrag, geografisch gebied of andere – eventueel zelf toegevoegde – variabele. Als je jouw bezoekers goed segmenteert ben je in staat de juiste prospect de juiste content voor te schotelen, zodat de conversie omhoog gaat en je daarmee dus meer klanten binnenhaalt.
Luister heel goed naar je klanten
Nu je bezoekers naar je website hebt laten komen en je ze hebt geconverteerd naar klanten, moet je ze blij en loyaal houden. Dat begint met luisteren. Toen je je bedrijf oprichtte, kende je alle klanten waarschijnlijk heel goed. Maar nu heb je misschien niet altijd meer de tijd ze het hemd van het lijf te vragen over jouw product of dienstverlening. Daarvoor kan je gebruikmaken van feedback: ongevraagde of gevraagde feedback.
Ongevraagde feedback komt vaak in de vorm van ongestructureerde data in blogs, op sociale netwerken en online reviews op diverse websites. Er zijn talloze, heel dure diensten die grotere organisaties gebruiken om zich hiervan real-time op de hoogte te laten stellen. Maar voor een onderneming met beperkte middelen, is Google Alerts de eerste tool die wij zouden aanraden. Hiermee kun je jouw bedrijfsnaam, je eigen naam en de naam van je belangrijkste concurrenten invoeren en hiervoor e-mailnotificaties instellen. Zo ontvang je direct bericht als jouw (bedrijfs)naam ergens op internet genoemd wordt, op een website of in een nieuwsbericht.
Daarnaast is het handig om tools als Sprout Social of SocialMention te gebruiken om gratis of tegen minder dan €80 per maand alle berichten waarin jouw bedrijfsnaam wordt genoemd, bij te houden. Deze tools geven je geen diepgaande analyse of statistieken, maar helpen je tenminste om (negatieve) berichten over jouw bedrijf te vinden.
Gevraagde feedback is ook heel belangrijk. Wij adviseren daarvoor het maken en versturen van (een) online vragenlijst(en), waarmee je jouw klanten de belangrijkste vragen kan stellen voor het op peil houden of verbeteren van jouw product of dienstverlening. Tools als SurveyMonkey en SurveyGizmo kunnen je hier perfect bij helpen.
Als ondernemer met een klein of beperkt budget mag je de kansen die marketing je biedt nooit laten liggen. Zeker niet met zoveel nieuwe, zeer goedkope digitale marketingtools tot je beschikking!