“Zzp’er hot item, antwoorden voor verbeteringen worden niet zomaar verzonnen”
Zzp’ers worden een steeds belangrijkere doelgroep, ook voor payrollbedrijven, zoals dat van Julius Kousbroek, directeur van We Pay People. Momenteel is de relatie tussen deze twee groepen niet ‘het beste huwelijk’, maar door de veranderingen waar in Den Haag druk over gesproken wordt, zou dat in de toekomst kunnen bijdragen tot meer werk voor de payroll business.
Het nieuws
Een nieuw initiatief is gelanceerd door de Arbo Unie, namelijk de ‘online-dokter’. Het is een bedrijfsarts waar je als zzp’er voorlopig gratis terecht kunt. Ook internationaal groeit, net als in Nederland de groep zzp’ers, met name in New York, in ‘The Bronx”. Dit zorg bij Diana en Jeroen voor enige hilariteit en samen komen ze tot de conclusie dat een uitzending in New York, over de zzp-rappers een “goed plan” zou zijn. Ook wordt verder kort gesproken over het pensioenfonds dat per 1 januari van start gaat en waar volgende week en seminar over gehouden wordt. De ZZP-Barometer zal onderzoeken of de zzp’er hier echt behoefte aan heeft en op zit te wachten.
“Meer dan twee smaken zijn er niet”
“Of je bent ondernemer of je bent in loondienst,” Julius Kousbroek, “meer smaken zijn er niet.” Zo is dit in ons systeem geregeld en als je dus kiest voor een payrollbedrijf ben je dus eigenlijk geen zzp’er meer. Jurriën Koops, directeur Algemene Bond Uitzendondernemingen en bestuurslid Vereniging Payroll Ondernemingen, bevestigt dit en vult hierbij aan dat het vaak wel de oplossing is om de twee “smaken”, ons systeem, in een payroll constructie op te lossen. Als Diana opmerkt dat het wel duur en de kosten hoog zijn, blijkt ook uit de zaal dat niemand eigenlijk geïnteresseerd is in deze vorm van werken. Maar, Jeroen weet uit onderzoek dat toch een derde van alle zzp’ers een intermediair gebruikt voor de bemiddeling van opdrachten. En dus zijn er zeker wel zzp’er waar ook payrolling een uitkomst voor kan zijn.
Challenger
Marja Beumer van Projob komt praten over haar bedrijf. Goede ideeën van zpp’ers helpt zij vermarkten en haar bedrijf is vooral ontstaan vanuit de gedachte van goed werkgeverschap. Het meedenken met de zzp’er. Een groot probleem waar veel zzp’ers tegenaan lopen is het vinden van opdrachten en Marja kan hier, met haar groot en uitgebreid netwerk en portefeuille een extra toegevoegde waarde zijn voor de zzp’er. Verder organiseert haar bedrijf maandelijks netwerk bijeenkomsten. Samen met de zzp’er bekijk Projob hoe er geholpen kan worden en hoe er samengewerkt kan worden. “Omarm de zzp’er, ze zijn een onderdeel van de arbeidsmarkt,” is waar Marja Beumer voor staat.
Pitch
Deze week is de pitch van David van Hoven, van Lease Your Site. Binnen zijn bedrijf helpt David ondernemers met hun website en werkt “zeer strak samen met de ondernemer”. Als tip voor de zzp’er geeft hij mee dat je interesse moet hebben voor jouw bezoekers. Bloggen over jouw business en weten waar klanten in Google op zoeken als het om jou tak van werkzaamheden gaat. David is al op zijn 14de ondernemer geworden, zoals Diana opmerkt “jaloersmakend”. Als suggestie doet hier dat de zzp’er ook eens iets voor zichzelf moet doen en niet alleen voor een opdrachtgever. Als je namelijk iets doet wat je zelf graag wilt, bouw je iets op en dat geeft weer waarde voor de toekomst.