Personal branding: waarom zelfstandig professional

Avatar foto Goed opdrachtgeverschap
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

‘Why’ de match tussen professional en organisatie

De laatste week heb ik veel gelezen over personal branding van professionals. Dit aangezien ik merk dat er veel zelfstandige professionals in de markt actief zijn die hier echt mee worstelen. Er doen vele definities de ronde echter komt het vaak terug bij het feit dat bij personal branding jij jezelf als een merk zou moeten beschouwen. Ik kwam er snel achter dat er heel veel te lezen en te vinden is omtrent personal branding. Echter is dit in mijn optiek vaak erg oppervlakkig. Het gaat te vaak om het feit hoe professionals zich beter kunnen verkopen. Daar zou het in mijn optiek zeker niet alleen over moeten gaan.

Personal branding zou bij de “why” van je zelfstandigheid als professionals moeten beginnen. Net zoals het voor organisaties van belang is om hun “why” duidelijk te hebben is dat voor professionals ook. De “why” oftewel “waarom” gaat dan ook niet over hoe je jezelf alleen maar beter kunt presenteren of verkopen maar gaat veel meer over je drijfveren, ambities en talenten.

Zingeving (purpose) is zowel voor de jonge generatie professionals steeds belangrijker als voor bedrijven. Bedrijven worden geconfronteerd met de vraag waarom zij bestaan. Stakeholders willen steeds vaker weten waarvoor een bedrijf staat: Wat is hun ‘Why’? In de ideale situatie is de zingeving van de professional afgestemd op de ‘Why” van het bedrijf. Als dat het geval is, is sprake van een zeer krachtige verbinding. Naar verwachting gaat de selectie van professionals steeds meer plaatsvinden op basis van deze kenmerken. Of is het zo dat bedrijven geselecteerd worden door professionals op basis van deze kenmerken voordat zij er gaan werken?Bron: Op naar zelfsturende netwerken van zp’ers (Mesters, Huismans; 2014)

Simon Sinek onderzocht waarom organisaties en leiders die het ‘Waarom’ als uitgangspunt nemen succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn. Hij stelt: People don’t buy WHAT you do, but WHY you do it! Mensen zijn niet geïnteresseerd in wat je doet en hoe je dat doet, ze zijn geïnteresseerd in waarom je dat doet!

Interessant om de stelling van Simon Sinek ook eens toe te passen op zelfstandige professionals. Dan zou je dus zeggen dat organisaties jou inhuren niet om wat jij doet maar waarom jij het doet. Ik weet dat deze stelling een hoop discussie oplevert maar het is toch voor zelfstandige professionals wel interessant om hier eens dieper over na te denken. Waarom doe ik wat ik nu doe? Waarom sta ik elke morgen op om keihard aan de slag te gaan?

Banen voor het leven bestaan niet meer, je zult je moeten blijven ontwikkelen om waardevol te blijven voor potentiële werkgevers. Zeker in deze turbulente tijden van moeilijke economische tijden, individualisering, opkomst van nieuw soorten economieën zoals sharing en circulaire economie, kun je niet meer alleen vertrouwen op een goed cv. Je zult je unieke kwaliteiten en het feit waarom je deze kwaliteiten kunt en wilt inzetten steeds nadrukkelijker moeten profileren. Je kunt dit het beste doen door je te ontwikkelen in richtingen waarin jouw specifieke talenten en vaardigheden optimaal tot hun recht kunnen komen.

Hoe kom ik achter mijn “why’?Niels Huisman - FastFlex - ZZP Barometer

Vraag jezelf eens het volgende af:

  • Waarom doe ik wat ik doe?
  • Wat geeft mij energie?
  • In wat voor omgeving wil ik werken?
  • Wat drijft mij nu echt?
  • Wat raakt mij nu echt?
  • Waarom sta ik in de ochtend op om te gaan werken?
  • Welk verschil probeer ik te maken in de wereld?
  • Voor welke ideeën sta ik als professional?
  • Wat is daarbij mijn stijl? Wat is mijn signatuur?

Als je deze vragen kunt beantwoorden kun je een omschrijving geven wat jouw eigen “why” is. Jouw eigen “why” zorgt ervoor dat jij daarna duidelijk kunt gaan maken wat jij als professional te bieden hebt. Zeker in de huidige markt waar de concurrentie hoogtij viert, moet je zelf in staat zijn de juiste opdrachten en klanten te verwerven. Wanneer je reageert via bemiddelingsbureaus komt jouw CV op de stapel samen met tientallen andere kandidaten terecht. De kans dat jij bovenop die stapel belandt, of in gesprek met de opdrachtgever komt, is over het algemeen bijzonder klein. Om in beeld te zijn voor interessante opdrachten, moet je in staat zijn jezelf te laten zien en duidelijk kunnen aangeven wat jouw toegevoegde waarde is. De hoogste tijd dus om je serieus te verdiepen in je ‘branding’: jouw unieke mix van persoonlijke waarden, passies, talenten, eigenaardigheden, kennis en ervaring. Dan kun jij die uitdagende opdrachten naar je toe trekken waarin je jouw toegevoegde waarde optimaal kunt inzetten en verzilveren.

De “why” match

De match tussen een professional en een organisatie zou dus eigenlijk vaker moeten gaan of de “why” van beide partijen wel bij elkaar aansluiten. In mijn optiek is dit voor de zelfstandige cruciaal om nog beter tot zijn recht komen. Ook organisaties kunnen meerwaarde halen uit een betere match tussen hun eigen “why’ en de ‘why” van de zelfstandige professional. Er zijn organisaties die een negatief beeld hebben bij  personal branding aangezien zij van mening zijn dat dit de loyaliteit van professionals richting de organisatie aantast. In mijn optiek is dat toch echter achterhaald. De loyaliteit verschuift. Er is geen sprake meer van loyaliteit naar één opdracht en/of werkgever. Life-time employment bestaat namelijk nagenoeg niet meer. Maar er is wel degelijk sprake van hoge loyaliteit van professionals naar hun klanten en collega’s. Professionals staan voor de diensten die ze leveren en zijn ook trouw aan de “why” van de organisatie. Juist door professionals aan te trekken die passen en matchen op de “why” kan de organisatie als geheel beter presteren.

Let’s wrap it up!

Professionals zouden beter moeten weten wat hun “why” is en of deze past bij de “why” van de opdrachtgever. Een goede match op “why” creëert meerwaarde voor zowel de professional als organisatie!

Avatar foto
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →