Het logo is je gezicht van het merk! Dit roept een bepaalde perceptie op bij wat mensen met jouw merk hebben. Het is ook het symbool dat voor een snelle start kan zorgen. Maar wat je moet weten is of hij representatief is voor de komende jaren.
Als je kijkt naar de grootse merken zoals Apple, Microsoft Coca Cola . Zal je zien dat ze in verloop van tijd nauwelijks veranderd zijn van logo. Het zijn kleine verschillende door de jaren heen. Hierdoor zijn ze instaat om hun merk steeds groter en krachtiger te maken. Zelfs als je maar een klein deel van de appel ziet waar een stukje uit is weet je dat het Apple is.
Vaak en zeker in deze tijden starten bedrijven en bezuinigen ze op het logo. Ze knallen wel even iets in elkaar met paint of clipart. Snel kaartjes drukken en gaan. Later als het geld binnen komt laten we wel een echt logo ontwerpen. Maar tegen die tijd is het echter al te laat.
Denk er even over na. Zaken lopen goed. Je bereid uit. Klanten zijn aan je gewend. Trouwe loyale achterban. Jij wilt een ander logo en voert dat door. Huidige klanten zullen verward raken als je te veel afwijkt bij wat het was. Al het opgebouwde vertrouwen zal je opnieuw weer moeten winnen. Alle herkenning kan in één klap weg zijn. Het zelfde geld voor celebrities als zij hun haar of stijl veranderen verliezen ze dikwijls hun fanbase om vervolgens weer de oude te worden en een poging doen ze terug te winnen.
Investeren in een logo betekent tijd investeren, iemand betalen om het te laten onderzoeken. Logo’s zijn niet alleen mooi ze moeten een functie hebben en een boodschap.
Marktonderzoek helpt je met het logo en wijst je de kant op waar je heen moet. Door oa. demografisch onderzoek te doen en te leren welke gedragingen kleuren, vormen, lettertypes en boodschap jouw (potentiële)klanten willen. Ja dit kost allemaal tijd, geld en moeite maar zorgt wel voor een beter logo en een betere algemene herkenbaarheid betekent dat je beter onthouden wordt en vaker in de hoofden van mensen voorkomt. Daarnaast levert dit soort onderzoek ook nog goede inzichten op. Wellicht kom je problemen vroegtijdig tegen die je nu kan oplossen voor het groter is!