“Ingaan op interactie, niet laten doodbloeden”
Als je onderneemt is vaak de online strategie een lastig gegeven. Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions bij LinkedIn Benelux en Tom Coronel, autocoureur en CEO van Create2Fit geven in deze uitzending tips en bespreken met Diana Matroos en co-host Jeroen Sakkers handig weetjes en feiten.
Nieuws
Het nieuws begint met “heerlijk” nieuws, want Hans Biesheuvel heeft deze week gezegd: “de politiek moet weer meer van de zzp’er gaan houden.” Ook Anne Mulder heeft zich positief uitgelaten en springt in de bres: “De zzp’er heeft ons door de crisis geholpen!” Diana en Jeroen zijn het er over eens dat het fijn is dat, en dat de zzp’er inderdaad niet vaak genoeg bedankt kan worden. Jeroen: “Ik zou zeggen, Hans ga de politiek in!” Verder positieve geluiden uit Hilversum. Daar zijn zo’n 7000 zzp’ers, 15%, werkzaam en de Gemeente Hilversum gaat hen helpen meer samen te werken. Ook komt er een platform, waar zzp’ers elkaar kunnen ontmoeten. Dit laatste is volgen Jeroen echter een beetje overbodig: “Laten we daar de bestaande platformen voor gebruiken, zoals LinkedIn.” Ook nog een opmerkelijk nieuwtje uit een onderzoek van ZZP Barometer in samenwerking met LeasePlan, namelijk dat zzp’ers meer dan werkdag per week in de auto doorbrengen. “Zzp’ers staan dus ook gewoon in de file”, aldus Jeroen. Ook uit het publiek blijkt dit te kloppen.
Onderzoek ZZP Barometer ism Ziggo
Meer dan 6 uur per week op sociale netwerken, dat is een van de uitkomsten uit het onderzoek dat ZZP Barometer in samenwerking met Ziggo heeft gedaan. Volgens Tom Coronel klopt dat wel: “Zzp’ers die nog niet de weg naar de sociale media hebben gevonden, hebben de nieuwe wereld nog niet ontdekt!” Ook Marcel Molenaar geeft aan dat tegenwoordig 24/7 ondernemers bezig zijn op LinkedIn. “Online versterkt off-line werken”, aldus Molenaar. “En natuurlijk moet je profiel moet zeggen wie je bent en wat je doet!”
Challenger
Roos van Vugt, Social Media Strategist, is deze week de challenger. Zij durft het aan om voor zichzelf te gaan beginnen, omdat veel kleinere merken haar inmiddels om hulp vragen. Wat haar werkwijze anders maakt: “Ik blijf bij de mensen porren en ‘schurk’ als het ware heel dicht tegen ze aan. Verder laat ik mijn eigen kracht zien, ook op sociale netwerk kanalen”, aldus Roos. Als tip geeft zij verder mee om vooral de interactie te blijven zoeken en de sociale media niet alleen te zien als een zendkanaal, maar ga de dialoog aan.
Pitch
Eline Bodbijl heeft deze week, als winnaar van de FOTY Awards, een minuut om haar pitch te laten horen. Zij is freelance filmmaker en ze combineert commerciële projecten met documentaires. Haar pitch gaat over een documentaire die ze maakt over de weeshuisindustrie. Zij komt op voor de weeskinderen en maakt zich daar voor. Van Marcel Molenaar krijgt zij ook nog een compliment voor haar LinkedIn profile.
Tips sociale media
Met Ben van der Burg deze uitzending de trends op gebied van de sociale media doorgenomen. Bijvoorbeeld het maken van een micro-site op Facebook en het feit dat Twitter steeds meer groeit als discussie-platform.