5 Gewoonten van de meest succesvolle zzp’ers

shutterstock_121409479

Er zijn 28 miljoen kleine bedrijven in Amerika, 21 miljoen van hen zijn zzp’er, zelfstandig professional of freelancer. Veel van hen zijn niet perse bezig met het starten van een bedrijf, maar willen gewoon hun passie volgen, of het nu bakken, schrijven of architectuur is. Maar het feit blijft dat je moet blijven denken als een bedrijf om te slagen. Daarom volgen hier vijf fundamentele, ‘tweet-sized’ regels voor zzp’ers.

Regel 1: Werk ‘AAN’ je bedrijf, niet ‘IN’

Als je niet weg kunt van je bedrijf ben je eigenlijk niet de eigenaar van het bedrijf, maar is het bedrijf eigenaar van jou. Stap uit de dagelijks routine, zodat je kunt werken ‘aan’ het bedrijf en niet ‘in’ het bedrijf. Zo creëer je tijd om het leven te hebben dat je echt wilt leven.

Regel 2: Besteed een derde van je tijd aan nieuwe klanten

Nieuwe klanten zijn de levensader van elk bedrijf, of het bedrijf nu bestaat uit 100.000 werknemers of 1. Klanten zijn gelijk aan omzet. De meeste zzp’ers en freelancers werken vaak wel 10-12 uur per dag, maar veel van hen besteden weinig tot geen tijd aan het echt gericht vinden van nieuwe klanten. Maak er een dagelijkse gewoonte van om een paar uurtjes te besteden aan werving van nieuwe klanten. Het zal je grootste investering zijn voor de toekomst en zeker lonen. Streef er altijd naar iets meer klanten te hebben dan je aankan, dat is de beste probleem voor elk bedrijf.

Regel 3: Gebruik hulpmiddelen om vervelende taken te systematiseren en tijd te besparen

Pas op voor “dringend” taken die niet helpen een klant ‘goed van dienst’ te zijn of ‘nieuwe klanten te werven’. Alles wat je focus van deze twee taken haalt, is afleiding. Onderscheiden de ‘zogenaamd dringende’ zaken van de ‘belangrijke’ zaken. Focus op de belangrijke zaken.. Vind manieren om taken als boekhouding en belastingen te automatiseren, zodat jij je voldoende kunt richten op de doelen die het bedrijf draaiende houden en laten groeien.

Regel 4: Wees bereid geld te offeren op korte termijn voor meer inkomsten en tijd op langere termijn

Een bedrijf hebben als zzp’er of freelancer betekent niet dat het nodig is om alles alleen te doen. Dat is geen duurzame manier om je bedrijf te laten groeien. Tijd is het meest waardevolle bezit. Wees bereid om geld uit te geven, zodat je meer tijd kunt kopen, zodat jij je kunt concentreren op de business. Met meer tijd ben je in staat om aan de belangrijkste taken voor het bedrijf te werken en meestal is dat: nieuwe klanten.

Regel 5: Denk aan freelancen als een bedrijf

Het is vaak moeilijk je passie te zien als een bedrijf. Maar als je dat niet doet, zal jij niet het leven krijgen dat je in de eerste plaats wilde. Vind structuur. Organiseer. Haal deadlines. Wees verantwoordelijk voor jouw bedrijf en bezit de kennis van de belangrijkste statistieken en cijfers van jouw bedrijf. Bouw de basis voor het bedrijf methodisch op. Dan bouw je echt iets waar je ‘aan’ kunt werken in plaats van ‘in’. Door je passie te behandelen als een bedrijf, ga je daadwerkelijk meer geld verdienen, krijg je meer tijd en meer beloning op het einde.

Bron: Business Insider

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Appwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →