Zzp’er besteedt volledige werkdag aan zakelijk netwerken

Zzp’er besteedt volledige werkdag aan zakelijk netwerken - ZZP Barometer

Gebruik van Instagram (+33%) en Google Plus (+13%) meest gestegen

UTRECHT – Zzp’ers besteden iedere week een volledige werkdag aan het onderhouden van hun zakelijke netwerk. Ze zijn met name veel tijd kwijt aan online netwerken (75%) en besteden slechts een vierde van deze tijd (25%) aan offline netwerken. Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 1.269 zzp’ers, in opdracht van Ziggo. “Zzp’ers verbinden zich met elkaar in netwerken om zichzelf en anderen te versterken,” aldus Tim Wolff, Director Small & Medium Business bij Ziggo.

Zzp’er besteedt volledige werkdag aan zakelijk netwerken - ZZP Barometer

Het zakelijk gebruik van Instagram (+33%), Google Plus (+13%), WhatsApp (+5%) en LinkedIn (+2%) is het afgelopen jaar gestegen. Het zakelijk gebruik van Facebook (-21%) en Twitter (-5%) is daarentegen het afgelopen jaar gedaald. LinkedIn, Facebook en Twitter blijven vooralsnog wel de belangrijkste sociale netwerken voor zzp’ers. Een op de vier zzp’ers geeft zelfs aan dat sociale netwerken een onmisbare schakel zijn in het opbouwen van een vruchtbaar netwerk.

Zzp’er besteedt volledige werkdag aan zakelijk netwerken - ZZP Barometer

Offline netwerken waardevoller

De gemiddelde zzp’er besteedt dan ook twee uur per week aan offline netwerken op borrels, bijeenkomsten en verenigingen. Toch besteedt de zzp’er drie keer zoveel tijd aan online netwerken – één op de vier zzp’ers (24%) geeft in reactie hierop dan ook aan dat ze vinden dat de gemiddelde zzp’er teveel tijd besteedt aan sociale netwerken als LinkedIn, Facebook en Twitter. 35% van de zzp’ers ontvangt zelfs zoveel impulsen vanuit social media, dat werk eronder lijdt. 61% van de zzp’ers geeft aan dat offline netwerken wat hen betreft waardevoller is dan online netwerken. Klanten vinden zzp’ers dan ook voornamelijk nog steeds offline (64%).

Kennis vergaren via netwerk

De belangrijkste reden om actief te netwerken is het vergaren of delen van kennis (63%). Ook het contact met collega-ondernemers (56%) wordt genoemd als belangrijke reden om te netwerken – de zzp’er voert zijn onderneming immers alleen. “Zzp’ers verbinden zich met elkaar in netwerken om zichzelf en anderen te versterken. Wij faciliteren dit onder meer door in samenwerking met BNR het radioprogramma ZZP Café mede mogelijk te maken: wekelijks komen tientallen zzp’ers op locatie samen om met elkaar te netwerken en om te horen en mee te praten over wat er speelt in de zzp-markt,” aldus Tim Wolff. Zzp’ers kunnen iedere zaterdag tussen 11:00 en 12:00 uur binnenlopen bij Spaces aan de Vijzelstraat Amsterdam om een live uitzending bij te wonen.

Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →