Geef je relaties in 3 stappen weer een boost

“3 stappen geven zakelijke relatie boost”

2015 is het jaar van nieuwe kansen, nieuwe wensen én nieuwe relaties. Nieuwjaarsborrels stampen hier en daar uit de grond. Genoeg gelegenheden om nieuwe mensen te leren kennen. Maar wat vaak vergeten wordt en wel net zo belangrijk is, is het onderhouden van je bestaande relaties.

Hierbij 3 stappen om het contact met bestaande relaties nieuw leven in te blazen.

De lijst

Neem de tijd om een lijst te maken met de belangrijkste mensen in de industrie waarin je opereert, van CEO’s tot aan journalisten, distributeurs en inkopers. Wanneer je zo een lijst maakt is het belangrijk om de namen van de contactpersonen op te zoeken, noteer niet alleen de bedrijfsnamen. Concentreer je allereerst op de mensen die al onderdeel uitmaken van je bestaande netwerk. Denk aan familie, vrienden van familie, vrienden en contacten van je partner, collega’s, huidige en oude klanten, ouders van vrienden van je kinderen, buren, mensen waar je mee op school hebt gezeten, leraren of werkgevers etc. Je zult verast zijn van de grootte van je bestaande netwerk wanneer je even 10 minuten de tijd neemt om een lijst van pakweg 50 á 100 namen te noteren.

De uitnodiging

Super als je stap 1 genomen hebt om voor jezelf een lijst te maken met namen die je de komende maand of week gaat contacten. Nu zaak om ze uit te nodigen. Dat kan met een LinkedIn bericht, met een e-mail, maar het beste effect is als je het zo persoonlijk mogelijk houd door gewoon te bellen. Stel altijd twee of meer opties voor en plan de meeting liever tijdens een lunch of diner. We moeten allemaal namelijk toch eten, en het maakt de meeting wat informeler. Mocht je in tijdnood zitten dan kan het combineren van meetings ook goed werken. Dit maakt jou alleen nog maar waardevoller voor je netwerk aangezien je twee of meer mensen aan elkaar verbindt.

De meeting

Ik krijg vaak de opmerking: “Ik heb een lunch of meeting met iemand gepland staan, maar waar ga ik het dan over hebben?” Ik zeg dan altijd we hebben twee oren en één mond. Luisteren is  het sleutelwoord om meer te weten te komen over de persoon, en dat start met het stellen van vragen. Hieronder 5 open vragen die je kunt gebruiken om het ijs te breken en in korte tijd een diepere connectie te maken.

1. Hoe ben jij je business of carrière gestart?

Altijd handig om te weten wat iemand zijn pad was tot nu toe. Hierdoor kan je veel te weten komen over de motivatie van je gesprekspartner.

2. Wat is nieuw in jouw industrie?

Te weten komen wat er speelt in iemands industrie geeft je de juiste handvatten om in te spelen op de behoeften van de persoon waar je mee in gesprek bent.

3. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Iedereen heeft inspiratiebronnen. Wat en wie zijn de inspiratiebronnen van je gesprekspartner? Op welk vlak vinden jullie een klik met elkaar? Lezen jullie dezelfde soort boeken? Of hebben jullie dezelfde passie?

4. Wat is momenteel de grootste uitdaging in jouw business of carrière?

Wanneer je zo een vraag stelt kom je vooral achter de pijnpunten. Wat mist je gesprekspartner nog en wat zou een aanvulling of oplossing kunnen zijn die jij kunt bieden in zijn of haar business?

5.Wat is op dit moment het belangrijkst in jouw business of in jouw leven?

Je merkt vast dat de vragen gestructureerd zijn van oppervlakkig naar diepgaand. Uiteindelijk doen we zaken met ‘mensen’. Elkaar leren kennen ligt aan de vragen die we stellen. Voel voor jezelf goed aan welke vragen passen in het gesprek waar jij je in bevindt. Maar wees vooral relaxed en have fun!

Sentini Grunberg
Sentini Grunberg

Sentini Grunberg richtte in 2008 als 19-jarige haar eerste onderneming op: InMovement, een bedrijf waarmee ze dansworkshops voor kinderen organiseerde en trainingen aan bedrijven gaf op het gebied van vitaliteit en wellness. De afgelopen jaren is zij zich steeds meer gaan focussen op het geven van trainingen over netwerken, acquisitie en personal branding. Voor haar online YouTube-programma Behind The Mind interviewt ze ondernemers van Amsterdam tot Silicon Valley. Vanaf 2016 werkt ze onder haar eigen naam sentinigrunberg.com en runt ze een videomarketing bureau Grunbergpr.com.

Bekijk alle artikelen van Sentini Grunberg →
Appwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →