10 concrete leermomenten voor zzp’ers

Avatar foto Goed opdrachtgeverschap
Page 1 Created with Sketch.
2 Shares

Leer van een startup

In voorgaande artikelen heb ik het veelal gehad over de strategie, de missie en visie en jouw “why” van jouw “onderneming” als zzp’er. Net als organisaties moet ook u als zzp’er continue bezig zijn met uw business model. Is wat ik nu doe ook in de toekomst nog steeds van meerwaarde? Dit zou een constant proces moeten zijn. Echter door de dagelijkse sleur van werkzaamheden lukt dat niet altijd. Dit geldt voor Multinationals, MKB’s maar ook voor u als zzp’er. Startups daar in tegen zijn eigenlijk hun bestaansrecht vaak nog aan het valideren. Hun startpunt van het hun business model. Daarom gaan we vandaag wat dieper op het fenomeen van de startup in.

Startups hebben vaak als kenmerk dat ze snel leren, snel vooruitkomen en snel falen om daar vervolgens weer van te leren. Een echte startup gaat over onbekende gebieden verkennen. Een startup gaat dus over het niet weten. Weten dat je het niet weet en dat dan ook accepteren. Dit staat haaks op hoe wij hier tegen ondernemerschap aankijken. Ondernemerschap heeft vaak nog het imago van iets dat te maken heeft met dikke plannen schrijven. Met doen alsof je de toekomst kan voorspellen en altijd maar gaan voor het zekere. Iets dat je doet in grijze gestreepte pakken met stropdas. Uitgaan van wat er is en wat we kennen. Startups laten zien dat dit anders kan. Er is al veel geschreven en gesproken over de vraag hoe grote organisatie kunnen leren van deze andere gedachtegang. In dit artikel gaan we echter bekijken wat zzp’ers nu zouden kunnen leren van startups. Als we kijken naar wat succesvolle startups nu zo succesvol maakt dan kunnen we een aantal zaken concluderen. Deze startups zijn vaak in staat om:

  • een idee snel te vertalen naar een tastbaar product/dienst;
  • een zeer duidelijke visie te geven zonder dikke plannen te maken;
  • te visualiseren en daarmee naar hun klanten te gaan;
  • heel goed te luisteren en daardoor heel erg veel te leren;
  • te “falen” en dit te zien als onderdeel van het leren;
  • zo min mogelijk ‘waist’ te hebben; alles is gefocust op datgene wat meerwaarde biedt;
  • een disruptieve revolutie binnen haar markt te veroorzaken.

Dit alles is waarschijnlijk niks nieuws. Als we even verder kijken naar wat startups dan precies doen dan kunnen we veel concreter zijn. Tien tips: Wat kunnen zzp’ers leren van een startup:

Wie zijn de beste intermediairs van Nederland? Download de whitepaper hier!

Begin 2017 zijn de beste intermediairs van Nederland bekend gemaakt, tijdens de Dag van de Flexibele Arbeid in Amsterdam. Op zoek naar een intermediair? Download de whitepaper gratis.

Meer info

1. Leer als een startup

Maak gebruik van nieuwe mogelijkheden om te leren. Startups hebben vaak geen budgeten voor trainingen en opleidingen en zoeken dus andere mogelijkheden. Zij doen gewoon online nieuwe skills en kennis op. Dit kan via online platformen zoals Udemy maar het kan zelfs bij Universiteiten via een zogenaamde MOOC. MOOC staat voor Massive Open Online Course; een online cursus waarvoor iedereen zich mag inschrijven. Deelname is gratis. MOOCs kunnen wel tienduizenden deelnemers hebben. https://www.youtube.com/watch?v=eW3gMGqcZQc#t=27

2. Doe mee aan een start-up event

Bezoek eens een start-up event. Niet alleen leuk en goed voor je netwerk maar ook gewoon enorm inspirerend.

3. Doe mee aan een bootcamp

Er zijn heel veel bootcamp-achtige initiatieven voor startups of toekomstige startups. Soms kun je hier ook gewoon als individu voor inschrijven. Jij leert natuurlijk onwijs veel tijdens zo’n event en ook jouw kennis, ervaring en ideeën kunnen andere hier verder helpen. Tijdens deze bootcamps ontstaan vaak nieuwe initiatieven en leg je nieuwe relaties die anders nooit tot stand zouden komen.

4. Maak tijd om te spelen

Maak en geef jezelf tijd om te spenderen aan nieuwe projecten en ideeën. Startups gebruiken de welbekende “20% regel van Google” ook heel vaak. Zij maken dus echt tijd vrij om aan nieuwe ideeën, diensten of producten te werken. Als zzp’er zou je hier ook tijd voor moeten maken.

5. Discuseer online

Startups discussiëren heel veel onderling met elkaar. Zij geven aan dat dit een grote meerwaarde biedt. Dit is ook een mooie kans voor zzp’ers. Startups zijn ook best bereid om met jouw kennis te delen maar je kunt ook kennis delen en discussiëren met andere zzp’ers. Een simpel voorbeeld zijn discussies in groepen van LinkedIn maar ook hier zijn weer onwijs veel betere en leukere tools voor. Maak hier gebruik van.

6. Deel je kennis

Startups zijn vaak heel transparant over hun product en dienstverlening en delen vaak heel veel kennis onderling. Dit zou je als zzp’er ook moeten doen. Als je denkt dat kennis jouw macht geeft dan kom je nog wel van een koude kermis thuis. Kennis delen geeft je macht. Een mooi concreet voorbeeld om kennis te delen: Koop vijf dezelfde managementboeken of startup boeken en deel deze uit aan collega’s. Laat iedereen daar aantekeningen in maken, wissel ze dan weer onderling uit en zie wat een ongelofelijk boost dit kan geven. Je kunt ook gewoon eens contact leggen met een startup of een andere zzp’er. Kijk eens voor een startup bij jouw in de buurt op http://www.dutchstartupmap.com/

7. Kom uit je comfort zone

Startup teams worden en zorgen dat ze constant uit hun comfort zone gehaald worden. Dit zou je als zzp’er ook vaker moeten willen. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ga naar een film waar je normaal niet heel zou gaan of dineer in restaurants waar je nog nooit geweest bent. Spreek mensen die je normaal niet zou spreken. Al deze zaken kunnen andere, leuke en vernieuwende inzichten opleveren. Zo niet, dan is er niets aan de hand.

8. Maak budget vrij en investeer

Maak indien mogelijk een bepaald budget of percentage van jouw omzet vrij om te investeren. Dit kan jij als zzp’er doen in een mogelijke startup maar ook via crowdfunding projecten. Door betrokken te raken bij dergelijke projecten leer je weer onwijs veel.

9. Ga voor volledige transparantie

Steeds meer startup en nieuwe ondernemingen zijn heel erg transparant. De markt verwacht en eist dit ook steeds meer. Zzp’ers zouden hier ook veel transparanter over moeten zijn. Waarom geheimzinnig doen over je uurtarief of over je declarabele uren? Jij biedt meerwaarde en mag daar ook gewoon voor beloond worden. Je zou als zzp’er zelfs kunnen laten zien welke kosten je allemaal hebt om als zzp’er aan de slag te blijven. Veel mensen hebben namelijk nog het beeld dat zzp’ers hun volledig tarief bijna 1 op 1 gewoon kunnen uitgeven.

10. Gebruik slimme software

Switch naar het gebruik van software en tools die startups ook gebruiken. Waarom werken met logge en oude systemen en software programma’s? Omdat u daar toevallig bekend mee bent? Wellicht moet u inderdaad uitleg over het gebruik ervan hebben maar is dat erg? Wees niet bang voor het nieuwe of om te leren! Een mooi overzichtje van tools en software vindt u op: http://techfaster.com/startup-tools-300-resources/

Deze tips kunt u gebruiken om nieuwe dingen te ervaren, nieuwe kennis op te doen en natuurlijk ook te falen. Alles in het teken om meer te leren. Dit biedt een enorme meerwaarde bij het constant bijschaven van uw business model. Een succesvolle onderneming (ook zzp’ers) hebben namelijk geen “Business Plan” maar een “Business Model”.

Avatar foto
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →