3 veelgestelde vragen over netwerken

Tijd is het kostbaarste wat je hebt als zzp’er!

Netwerken op een netwerkbijeenkomst is een skill die je kunt ontwikkelen. Het is een kwestie van doen. Maar hoe? Bij deze 3 veelgestelde vragen van deelnemers uit mijn coachingssessies en trainingen omtrent succesvol netwerken.

1. Voordat je naar een netwerkbijeenkomst gaat, stel jij jezelf dan doelen? Bepaal je van te voren wat je eruit wilt halen?

Het ligt aan de aard van de bijeenkomt en de doelgroep. Over het algemeen is mijn doel dat ik minstens 3 nieuwe mensen ontmoet. Als het een specifieker geval is dan kan mijn doel zijn dat ik bijvoorbeeld een potentiële klant ontmoet en ik me richt op een lunchgesprek als follow-up. Van tevoren bekijk ik wie er gaan spreken en zoek ik een deelnemerslijst op als deze er is. Gezien mijn vak zijn er regelmatig andere sprekers waar ik mee in contact wil komen. Ik zorg er dan idealiter voor dat ik met de spreker in gesprek treed voordat hij of zij het podium betreed. Sprekers lopen namelijk vaak vooraf gewoon rond in de zaal. Op dat moment is vaak niemand nog met hen bezig. Na het optreden van de spreker is het een ander verhaal en sta je in de rij. Je kunt ook een stap verder gaan door de spreker of deelnemer van de gastenlijst voorafgaand aan het event te benaderen via Linkedin. Vertel dan in het bericht dat je ziet dat de deelnemer / spreker op het event aanwezig is en je ernaar uitkijkt hem of haar daar te ontmoeten. Dan heb je de connectie gelegd en is het halve werk gedaan.

2. Als jij arriveert bij een netwerkbijeenkomst, waar let jij dan op? En waar zorg jij dat je staat?

Op het event zelf sta ik meestal bij plekken waar veel mensen langslopen en je gemakkelijk een praatje kunt maken. Bijvoorbeeld bij de bar of het lopend buffet als deze er is. En als het een conferentie of training is met een plenaire setting zit ik zo veel mogelijk vooraan. De mensen die vooraan zitten zijn vaak mensen die de interactie opzoeken, veel vragen stellen en zijn vaak ook de meest influentiele personen. Zorg ervoor dat wanneer je aan het begin van het event plaatsneemt jij je altijd voorstelt aan je buurman of buurvrouw. Dan heb je vanaf het begin al met twee nieuwe mensen kennisgemaakt. Om direct het ijs te breken kan een openingsvraag zijn: Wat heeft jou naar dit event gebracht? En wat wil jij uit deze bijeenkomst halen? Als je vervolgens tussen de regels doorluistert kunnen hier wellicht ook zakelijke kansen uit voortkomen.

3. Hoe ga je tijdens het netwerken om met mensen waar je geen ‘match’ of ‘klik’ mee hebt?;  Hoe rond je het gesprek op een fijne manier af?

Er zal altijd een moment zijn waarop je geen match of klik met iemand hebt. Dat is inherent aan netwerken. Gesprekken kun je op diverse manieren afronden. Je kunt zeggen dat je naar het toilet gaat; dat je wat te drinken haalt of dat je een bekende die je net spotte even gedag moet zeggen. Zelfs als dat wellicht niet zo is. Je kunt er ook geen doekjes om winden en gewoonweg zeggen: “Ik kom hier om te netwerken en ik ontmoet ook graag andere mensen.” Mocht er in eerste instantie geen match zijn en je denkt dat het contact in de toekomst misschien toch waardevol kan zijn, dan kun je natuurlijk je gegevens uitwissen. Je tijd is het kostbaarste wat je hebt, dus ga er goed mee om tijdens het netwerken!

Sentini Grunberg
Sentini Grunberg

Sentini Grunberg richtte in 2008 als 19-jarige haar eerste onderneming op: InMovement, een bedrijf waarmee ze dansworkshops voor kinderen organiseerde en trainingen aan bedrijven gaf op het gebied van vitaliteit en wellness. De afgelopen jaren is zij zich steeds meer gaan focussen op het geven van trainingen over netwerken, acquisitie en personal branding. Voor haar online YouTube-programma Behind The Mind interviewt ze ondernemers van Amsterdam tot Silicon Valley. Vanaf 2016 werkt ze onder haar eigen naam sentinigrunberg.com en runt ze een videomarketing bureau Grunbergpr.com.

Bekijk alle artikelen van Sentini Grunberg →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →