Van Big Data profiteren als zzp’er

Big Data, als zzp’er meeliften met de grote jongens

In deze uitzending hebben Diana Matroos en co-host Jeroen Sakkers een gesprek met Sander Duivestein, trendwatcher, hij kijkt bij ICT-dienstverlener Sogeti naar de impact van nieuwe technologie en Sander Klous, hoogleraar Big Data aan de UvA, hij heeft de leiding over big data analyses bij KPMG. Het onderwerp Big Data is vaak een moeilijk begrip. Wat kan je er als zzp’er mee? En wat brengt het voor jou op, voor je business?

 

Nieuws

Wereldwijd wordt er voor 300 miljard euro aan zzp’ers bij bedrijven ingehuurd. Dit lijkt veel,maar is dit ook veel? Eigenlijk niet, volgens Jeroen, want er zijn honderden miljoenen zzp’ers over de hele wereld. Als je dat met elkaar vergelijkt, blijft er per zzp’er niet zo veel over. Wel is duidelijk dat het bedrag de komende jaren zal verdrievoudigen. Verder in het nieuws dat mensen met een flexjob minder gelukkig zouden zijn, volgens de Vrije Universiteit van Brussel. De groep flexwerkers zou veel vaker gezondheids- en welzijnsklachten hebben. Ook de groep twintigers wordt besproken in het nieuws deze week. Een onderzoek van het CBS. De generatie twintigers, ook wel flierefluiters genoemd, blijken uit het onderzoek minder binding, verplichting te willen hebben. Zelfs twee keer zo veel twintigers als tien jaar geleden. Ze willen vaak geen eigen huis, geen vaste relatie en ook geen vaste baan. Twintigers worden “generatie flex” genoemd.

Lift mee op Big Data

“Data is de nieuwe olie en reputatie is de nieuwe munteenheid”. We moeten ons heel bewust zijn van onze reputatie. Data kan ons van alles inzichtelijk maken en techniek is tegenwoordig zelfs zeer intiem. Neem de smartwatch, je draagt het op je huid, maar het meet wel data en scheidt ook data af en daar kan je dan weer van alles mee doen. Daar moeten we ons bewust van zijn, maar ook gebruik van maken.

Maar, als een detective a la Sherlock Holmes aan de slag gaan met Big Data, wat gaat dat je opleveren? In 2025 zijn ruim 5 miljard mensen online met elkaar verbonden en zij laten ontelbaar digitale sporen na. Deze gegevens zijn voor bedrijven interessant, want als zij deze digitale klanteninformatie succesvol weten toe te passen, presteren ze zo’n zes procent beter dan hun concurrenten, blijkt uit een rapport van McKinsey. Sander Duivestein en Sander Klous geven hun mening in deze uitzending en proberen inzichtelijk te maken wat Big Data precies is en wat je er als zzp’er aan hebt. Hoe je kunt meeliften met de grote jongens. Als zzp’er kun je namelijk ook profiteren van alle gebundelde data, het kan je nieuwe inzichten geven en dus nieuwe business. Kijken bijvoorbeeld naar wat jouw klanten doen of hun medewerkers. Hebben ze klachten of juist vragen op jouw twitter stream? Speel daarop in. Maak je eigen dashboard! Stel je eigen knoppen in, zet de juiste filters aan en je kunt al meepraten met jouw klanten! Verder alles over werken in de “cloud”, wat zijn hier de gevaren en voordelen van.

Challenger

Mark van Rijmenam is de challenger. Hij is CEO van Datafloq. Volgens hem kunnen bedrijven niet overleven als ze niks doen met Big Data. Big data is het nieuwe levensbloed van de economie. Bedrijven die er niets mee doen zijn over een aantal jaar ten dode opgeschreven. Mark helpt bedrijven verder met behulp van de zeven “v’s”. Geeft hiermee inzicht voor bedrijven. Waar ze op moeten letten als het gaat over Big Data. Een mooi, maar groot voorbeeld van het goed omgaan met Big Data is Walt Disney. Laat je hier echter niet door ontmoedigen. Belangrijk is dat je klein begint, maar gebruik het wel!

Pitch

Hugo Noordlander is van Workspaces.cc. Hugo is de pitcher en heeft een site opgezet met werkplekken voor zzp’ers. Om de verborgen parels van zzp-werkplekken in kaart te brengen.  Welke verborgen parels zitten daar tussen? Tot nu toe staan alleen de verborgen werkplekken van Amsterdam op zijn website, maar Hugo heeft de ambitie om een landelijke werkplekken kaart te maken voor zzp’ers. Hij legt uit hoe hij werkt en waarmee hij het verschil maakt. Mooi initiatief, omdat het aansluit bij platform-denken, onderdeel bij de hele ontwikkeling op het gebied Big Data.

Tips online

In deze uitzending doet Thomas van Groningen de online rubriek. Wat brengt de markt voor het online leven van de zzp’er? In ieder geval binnenkort de introductie van een nieuwe laptop, MacBook 12 inch. De dunste laptop op aarde zeggen analisten. Verder ook nieuws over de Apple Watch. Wat gaat de watch kosten? Zal deze nieuwe watch “the next big thing” worden? Conclusie, als de watch naast het technische aspect ook een modisch aspect gaat worden, zal het zeker een hype worden.


Wil jij aanwezig zijn bij de volgende live uitzending van het ZZP Cafe of meepraten met de presentatoren?
Geef je hier op!

[contact-form-7 id=”7615″ title=”BNR ZZP Café”]

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Apppwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →