Slinger de politieke zzp-agenda de wereld in!
Een eigen politieke partij voor zzp’ers kan het politieke besef over de veranderende positie van ondernemerschap in de economie verbeteren. Dat zegt Denis Maessen, voorzitter van het Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) en SER-lid, in BNR ZZP Café. “Dat is deze week nog aan de orde gekomen. Als je voldoende leden hebt, kun je met elkaar een politieke partij gericht op de zzp’er starten. Waarom niet?” Samen met Chris Aalberts, docent politieke communicatie aan de Erasmus Universiteit, voert hij hierover discussie.
Nieuws
Diana Matroos en Jeroen Sakkers nemen samen het nieuws van deze week door. Goed nieuws voor de zzp’ers in de zorg! Modelovereenkomsten zijn goedgekeurd en zorgmedewerkers hebben niet langer een VAR-verklaring nodig met deze nieuwe ontwikkeling en mooie verbetering. Verder wordt besproken of vakbonden nog wel van deze tijd zijn. Zijn ze broodnodig of juist niet? En dan nog de nieuwe belangenvereniging NZW, Netwerk Zelfstandig Werkenden, een samenwerking van NZW en Freelance.nl, die zichzelf meteen bombarderen tot grote speler op de markt, met 90.000 zzp’ers. Maar is dit een serieuze partij? Maessen geeft hier zijn menig over.
“Politiek belang zzp’er zo snel mogelijk tussen de oren”
Ziet politiek Den Haag zelfstandigen wel staan? Volgens de nieuwe PZO-voorzitter Denis Maessen is er geen visie op zzp’ers en dat wil hij veranderen. Maar hoe speel je dat Haagse spel? Maessen is samen met Aalberts te gast en zij gaan in op die vraag. Het rapport over de toekomst van de zzp’er dat in december al klaar zou zijn, wordt over de Provinciale Statenverkiezingen heen getild. De urgentie om iets met het onderwerp te doen lijkt afwezig in Den Haag, erkent ook Aalberts. Maar dat zegt volgens hem ook iets over het belang dat zzp’ers zelf aan het rapport hechten. “Als je dat rapport voor de verkiezingen uitbrengt, krijg je meer provinciale politici die iets aardigs over zzp’ers gaan zeggen, terwijl ze daar niet over gaan.” Maar Maessen wil de belangen van zzp’ers zo snel mogelijk bij politici “tussen de oren” krijgen. Hij pleit voor behoud van de zelfstandigenaftrek en de zzp’er moet wat hem betreft meer gezien worden als een wezenlijk onderdeel van de open economie van Nederland. “Als het kabinet geen beleid weet te bouwen, gaan we met de lijn door zoals die nu loopt. Zzp’ers, let op wat er gebeurt en verbind je met partijen die jou kunnen vertegenwoordigen. Als we dat doen kunnen we samen een punt maken, dat is enorm belangrijk.”
Volgens onderzoek van ZZP Barometer is liefst 90 procent van de zzp’ers van plan te gaan stemmen bij de komende verkiezingen voor Provinciale Staten. D66 en VVD blijven favoriet, al lijkt de opmars van D66 onder zelfstandigen enigszins tot stilstand gebracht. Begrijpelijk, zegt Aalberts. “Er zijn 1 miljoen zzp-kiezers die worden geconfronteerd met politieke partijen die geen duidelijke standpunten hebben over zzp. Bij D66 zou je verwachten dat er voldoende vlotte types zijn om daar een verhaal over te maken. Zzp’ers prikkelen die partijen kennelijk niet om dat te agenderen.” De zzp’er is volgens Aalberts geen politiek issue en komt het niet op de politieke agenda, een zinloze, onmogelijke missie. Maar volgens Linde Gonggrijp oud directeur FNV Zelfstandigen, moet je de zzp-agenda, de gezamenlijke doelstelling met medestanders, gewoon de wereld inslingeren, ook via de media.
Challenger
Lilian Boonstra wil met haar project Pr8werk twaalfduizend zzp’ers in de Achterhoek aan het werk helpen. Ze is vandaag de challenger, iemand die net even anders naar de wereld kijkt. Haar missie is meer zzp’ers in eigen regio aan het werk te krijgen. Vaak zien opdrachtgevers en zzp’ers elkaar niet, vinden elkaar niet. Elkaar ontmoeten binnen de regio vindt plaats via de zogenaamde ‘zwermsessies”. Lilian legt uit hoe zij werkt en wat haar visie is.
Pitch
Janet Kooren van PuntNet.nlis naar eigen zeggen een bemoeial en betweter en wil altijd weten wat anderen van haar vinden. Hoe gebruikt ze dat in haar werk als tekstschrijver? Ze vindt dat ze zich goed kan inleven in een doelgroep. Kort en krachtig zeggen waar het op staat, in de taal van de doelgroep en voor haar klanten de kern van het verhaal neerzetten, dat is haar toegevoegde waarde.
Tips online
Ben van der Burg is deze week in de rubriek online, live te zien via de nieuwe app “Meerkat” een hype. Hij zit ver weg, in Austin, waar veel mensen bij elkaar komen voor “tech”. Ook gaat het gesprek over de nieuwe, veel te dure, nieuwe Macbook.
Wil jij aanwezig zijn bij de volgende live uitzending van het ZZP Cafe of meepraten met de presentatoren?
Geef je hier op!
[contact-form-7 id=”7615″ title=”BNR ZZP Café”]