Zzp’er kom van je berg af en klim op een nieuwe!
De meerderheid van de zzp’ers in Nederland, 66 procent, heeft de ambitie om te groeien zonder personeel. Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 546 zzp’ers. In totaal hebben 314.294 zzp’ers de ambitie internationaal te groeien, met of zonder personeel. In deze uitzending hebben Diana Matroos en co-host Jeroen Sakkers een gesprek hierover met hun gasten. Hoe pak je het in je eentje aan als zzp’er? Wat zijn de valkuilen en wat zijn de tips?
Nieuws
Laatste nieuws van deze week is dat steeds meer zzp’ers een werkplek in een leegstaand gebouw of fabriek vinden, een nieuwe trend. Werken in een leegstaande gevangenis is echter wel zeer opzienbarend volgens Jeroen, maar ook dat is nu mogelijk. Ook Uber komt te spraken, een hard groeiende app en de grootste opdrachtgever, zzp-intermediair, van de wereld. Meer dan 600.000 chauffeurs gaan inmiddels met deze app aan de slag en daar is nu discussie over, want zijn deze chauffeurs wel allemaal freelancers?
Netwerk en vertrouwen.
Uit onderzoek van ZZP Barometer blijkt dat 1 op de 3 zzp’ers internationale ambities heeft, de onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic. Bijna 70% van de zzp’ers geeft aan op dit moment locatieonafhankelijk te werken. “Voor een groot deel van de zzp’ers is internationale groei daardoor zeker weggelegd,” geeft Jeroen aan. En de gasten van deze uitzending zijn daar goede voorbeelden van. Jasper de Waal, hoornist en dirigent, die wereldwijd werk heeft. Hij speelde eerst voor het Koninklijke Concertgebouworkest, maar voelt zich een stuk vrije en kan alles aannemen wat hij leuk vindt, sinds hij zzp’er is. De andere gast is Jorrit Monné, eigenaar van Ubercut die wereldwijd filmpjes maakt voor bekende DJ’s , zoals Sander van Doorn en Tiesto, maar ook voor Booking.com. De gasten vertellen hun verhaal, hoe ze zijn gestart als zzp’er en waar het internationale verhaal begonnen is. Ook komen de praktische zaken, zoals contracten en verzekeringen ter sprake. Maar, vaak is het ook in het buitenland een kwestie van vertrouwen en dat is nog wel eens lastig, omdat in Nederland alles vertrouwd is en in het buitenland niet. Een goed netwerk is dan heel belangrijk. Je kunt dan je eigen kleine research doen. Verder is Jasper van mening, dat als je internationale ambitie hebt als zzp’er, je vooral van je vertrouwde berg af moet komen en een nieuwe moet beklimmen.
Challenger
Nicky Eadie, hoofd Engelse sectie van Regina Coeli, is deze week de challenger. Nicky ziet veel zzp’ers die wereldwijd werken en dan missers maken in het Engels, omdat het geen native speakers zijn. Hoe blijf je elkaar goed begrijpen? Nicky werkt met een methode, die niet alleen naar grammatica kijkt, maar ook naar cultuur. Met grammatica stampen alleen kom je er volgens haar niet! Met de zeven verschillende manieren van Engels die over de wereld gesproken worden, komen er veel misverstanden voor en ontstaan ook vaak grappige situaties. Ook Jasper en Jorrit doen in het buitenland bijna alles in het Engels en daar zijn het verwoorden van emoties vaak lastig in de communicatie. Ook de directe benadering van Nederlanders is nog wel eens vreemd of moeilijk te begrijpen voor buitenlanders. Tip van Nicky is toch vooral jezelf te blijven en niet al te veel op de taal te focussen.
Pitch
Daphne van Mourik is de pitcher in deze uitzending. Zij is ontwerper van gesprekken. Geen netwerkborrels, maar een netwerkkleed is de oplossing volgens Daphne, zij is de designer hiervan. Net als bij een diner is er een voorafje, introductie van jezelf, een hoofd- en nagerecht. Het opscheppen, over je zelf mag tijdens deze bijeenkomsten ook en aansnijden van verschillende, eigen, onderwerpen is daarbij belangrijk.
Tips online
Thomas van Groningen is aanwezig voor de online rubriek. En dit keer gaat het over de nieuwe hype “Meerkat”, op twitter een livestream starten. Een soort “mini-tv”. Inmiddels heeft deze app een vlucht genomen en is zeer populair. Deze app krijgt 12 mln aan investering. En het bedrijf Meerkat is nu, na een paar weken, al 52 mln dollar waard. Met de inmiddels al 300.000 gebruikers is dez app een groot succes.