Hoe zorg je als zzp’er voor de juiste netwerkomgeving?

Zo word jij als zzp’er een Power Connector

Contract afsluiten met je opdrachtgevers? Download deze gratis modelovereenkomst

Wij geven jou en je opdrachtgever een overeenkomst die jullie kunnen gebruiken om een contract af te sluiten. Download de Algemene Modelovereenkomst "Geen werkgeversgezag" en vul deze aan met je eigen situatie.

Meer info

1. Van B2B en B2C naar P2P (people to people)

We leven in een tijdperk waarbij je identiteit tussen business en je privéleven in elkaar overvloeit. Het is belangrijk om authentiek te zijn en de kracht en waarde van de overlap tussen beide werelden te begrijpen. Het maakt niet uit wie je bent of wat je doet. Je hebt altijd een netwerk nodig en deals worden uiteindelijk gesloten tussen mensen!

2. Mensen zijn al de bronnen die je nodig hebt

Alle bronnen die we nodig hebben (of het nou ideeën geld of andere connecties zijn) zitten vast aan mensen. Het creëren en het onderhouden van relaties is dus cruciaal. Als je geen krachtig netwerk hebt zul je namelijk niet eens weten dat er bepaalde kansen bestaan.

3. Wees op de juiste plek

Het is één ding om naar een netwerkbijeenkomst te gaan. Het is een ander om op het ‘juiste’ netwerkevent te zijn en in het voor jou meest relevante netwerk te zitten. Weet wat je doelen zijn zodat je kunt bepalen waar je jouw tijd het beste kunt besteden. Connect in de juiste omgeving.

4. Herdefinieer het woord netwerken

De negatieve connotatie die vaak aan het woord netwerken hangt komt door mensen die alleen met hun eigen voordeel bezig zijn. De zogenaamde ‘nemers’. Maar als je netwerken ziet vanuit het perspectief van nieuwe vrienden ontmoeten en openstaan voor het introduceren van mensen aan elkaar, dan wordt het weer leuk! Denk maar aan personen in je leven die dichtbij je staan, zoals je business partners, vrienden of je levenspartner. Zij waren ooit namelijk ook ‘vreemden’.

5. Hoe kan ik je helpen?

Start altijd vanuit de vraag: “Hoe kan ik je helpen”. Iedereen heeft problemen die opgelost dienen te worden. Jij en de contacten uit jouw netwerk kunnen hierbij helpen. Je hoeft alleen maar te vragen wat een ander nodig heeft. Probeer jezelf in de situatie van de ander te plaatsen en vind hoe jij hen kan helpen hun doelen te bereiken. Het kan een leuke bezigheid zijn om in je netwerk te kijken welke personen elkaar kunnen helpen. Zorg er natuurlijk voor dat je zelf dan ook een antwoord klaar hebt wanneer een ander aan jou deze vraag stelt.

Sentini Grunberg
Sentini Grunberg

Sentini Grunberg richtte in 2008 als 19-jarige haar eerste onderneming op: InMovement, een bedrijf waarmee ze dansworkshops voor kinderen organiseerde en trainingen aan bedrijven gaf op het gebied van vitaliteit en wellness. De afgelopen jaren is zij zich steeds meer gaan focussen op het geven van trainingen over netwerken, acquisitie en personal branding. Voor haar online YouTube-programma Behind The Mind interviewt ze ondernemers van Amsterdam tot Silicon Valley. Vanaf 2016 werkt ze onder haar eigen naam sentinigrunberg.com en runt ze een videomarketing bureau Grunbergpr.com.

Bekijk alle artikelen van Sentini Grunberg →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →