Public Speaking: maximaal resultaat in 7 stappen

Gewoonten van succesvolle ondernemers

Als ondernemer is public speaking een vaardigheid die onmisbaar is en jou veel kan opleveren. Je ontkomt er niet aan om meerdere malen je projectplannen of producten te moeten presenteren aan klanten, partners of investeerders. Hoe doe je dit zo effectief mogelijk? Of je nou voor 3 of 150 man presenteert; bij deze 7 stappen om maximaal resultaat te behalen met jouw presentatie.

1. Creëer interactie

De meeste sprekers beginnen direct met hun verhaal. Be different en stel het publiek centraal door te starten met een stuk interactie. Zorg ervoor dat je het maximale aan informatie haalt uit je publiek zodat jij jouw verhaal hierop kunt afstemmen. Wie van jullie is al bekend met…(vul je onderwerp in)..? Wie van jullie nog niet?

2. Betrek je publiek

Gebruik diverse manieren om je publiek optimaal bij je boodschap te betrekken. Afhankelijk van het doel van je presentatie kun je dit doen door het publiek onderling een stelling te laten bespreken; kort met elkaar kennis te maken of hun persoonlijke- en bedrijfsdoelen met elkaar te bespreken.

Contract afsluiten met je opdrachtgevers? Download deze gratis modelovereenkomst

Wij geven jou en je opdrachtgever een overeenkomst die jullie kunnen gebruiken om een contract af te sluiten. Download de Algemene Modelovereenkomst "Zelfstandige professionals" en vul deze aan met je eigen situatie.

Meer info

 3. Storytelling

Door middel van storytelling maak je jouw verhaal onderdeel van de belevingswereld van een ander. Gebruik een anekdote uit een boek of film, of vertel een verhaal dat je zelf hebt meegemaakt. Hoe meer ‘emotie’ hoe meer herkenning en meeleven vanuit je publiek. (TV) reclame makers doen hier ook hun voordeel mee in. Learn from the masters!

4. Visueel, auditief, kinetisch

We hebben allen een bepaalde voorkeur voor het opnemen van informatie. Zorg ervoor dat in je presentatie een goede mix zit tussen visueel, auditief en kinetisch. Voor het visuele aspect gebruik je slides of sheets, een video en zelfs je kledingpresentatie. De snelheid waarmee je spreekt in combinatie met je intonatie en woordkeuze bepalen het auditieve aspect. De kinetische behoefte vervul je door een stuk interactie, ofwel je publiek ter plekke iets te laten doen met wat je vertelt.

5. Less is more

Jaag je publiek niet weg door honderden bullet points op één slide te plaatsen. Zorg ervoor dat je slides gebruikt die visueel prikkelen. Als je veel ‘gedetailleerde’ informatie hebt maak dan een schematische weergave zodat het weer visueel wordt. Gebruik je slides bij voorkeur om hoge resolutie foto’s en plaatjes weer te geven om je verhaal te ondersteunen.

6. Vermijd jargon

Als je jouw project presenteert ben jij de expert op dit gebied. Sommige zaken zullen logischer zijn voor jou dan voor je toehoorders. Vermijd jargon en spreek op een manier waarop zelfs een 10-jarige het kan begrijpen. Dit is natuurlijk afhankelijk van je presentatiedoel waarbij het kan zijn dat in sommige gevallen vakjargon wel een must is om je expertise te showen.

7. Energizers

Spreken voor een groep wordt vaak gezien als een monoloog, maar het is in werkelijkheid een dialoog. Je publiek communiceert constant met je o.a. door hun lichaamstaal. Op het moment dat je de energie ‘voelt’ zakken, creëer dan interactie of doe een ‘energizer’. Laat iedereen even de schouders losschudden, zich uitrekken of wissel allemaal even van stoel. Met deze korte break kan iedereen weer fris naar je verhaal luisteren en blijft er meer hangen!

Sentini Grunberg
Sentini Grunberg

Sentini Grunberg richtte in 2008 als 19-jarige haar eerste onderneming op: InMovement, een bedrijf waarmee ze dansworkshops voor kinderen organiseerde en trainingen aan bedrijven gaf op het gebied van vitaliteit en wellness. De afgelopen jaren is zij zich steeds meer gaan focussen op het geven van trainingen over netwerken, acquisitie en personal branding. Voor haar online YouTube-programma Behind The Mind interviewt ze ondernemers van Amsterdam tot Silicon Valley. Vanaf 2016 werkt ze onder haar eigen naam sentinigrunberg.com en runt ze een videomarketing bureau Grunbergpr.com.

Bekijk alle artikelen van Sentini Grunberg →
SEAT- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →