Infographic: zzp’er is meer marge kwijt aan bemiddelaars

Gemiddelde marge per uur: +10% over afgelopen jaar

BEEMSTER – De zzp’er is steeds meer marge kwijt aan bemiddelaars: de gemiddelde marge per uur is het afgelopen jaar met 10% gestegen, naar 14,1%. Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 1.829 zzp’ers.

Het ultieme profiel

Als er vanuit de bemiddelaar wordt gekeken naar het ultieme zzp-profiel, dan gaat het om de realisatie van een zo hoog mogelijke marge. In dat geval is de volgende zzp’er het populairst: een vrouwelijke zzp’er met een universiteitsgraad en een eigen B.V., die werkt in de zakelijke dienstverlening. Want bij zzp’ers in de zakelijke dienstverlening (16,7%), met een universiteitsgraad (15,7%), die vrouw zijn (15,3%) en een eigen B.V. als rechtsvorm hebben (17,6%) wordt de hoogste marge geheven.

Verdienmodel

Hoewel zeven op de tien zzp’ers (70,3%) via een bemiddelaar werkt en zij de eenmalige fee per match prefereren als verdienmodel, zijn de verdienmodellen in de bemiddeling van zzp’ers traditiegetrouw gebaseerd op marges per uur. De acceptatie van dit type verdienmodel wordt echter steeds kleiner: -17% in het afgelopen jaar. De zzp’er prefereert steeds vaker een eenmalige fee per match (+19%) of een abonnement voor de opdrachtgever (+27%). Internationale marktplaatsen als Freelancer, Twago en UpWork hanteren wel de eenmalige fee per match.

Over het onderzoek

De onderzoeksresultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 1.829 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan één miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, 2015).

De onderzoeksresultaten – inclusief marges per sector, opleidingsniveau, geslacht en rechtsvorm – zijn verwerkt in een infographic (download PNG-versie):

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →