Met 7 tips op weg naar jouw USP
Eerder schreef ik al een artikel over het feit dat iedere zzp’er zijn eigen strategie zou moeten hebben. Naast het hebben van een duidelijke strategie als zzp’er gun ik iedere zzp’er ook zijn eigen “Unique Selling Point”. Het is wellicht een achterhaalde term maar nog steeds ultiem relevant.
Jouw USP is iets waarmee jij jezelf als zzp’er echt weet te onderscheiden. Helaas zie ik nog te veel dat prijs als enige USP wordt gebruikt. Dit is een slechte zaak en zeker niet nodig. Een lagere prijs hanteren dan jouw concurrenten kan wel een onderscheidend vermogen zijn maar wordt door te veel zzp’er gebruikt als enig middel om zich te onderscheiden. Ik weet dat er door sommigen opdrachtgevers geselecteerd wordt op prijs maar over het algemeen zijn toewijding en kwaliteit voor iedere klant belangrijker dan bodemprijzen. Zeker als jij als professional jouw meerwaarde weet te communiceren is prijs ondergeschikt aan jouw kwaliteit. Dit blijkt elk jaar wederom uit onderzoek van FastFlex.
Voordat we een aantal tips geven om jouw USP te bepalen kijken we even naar waarom het hebben van een USP eigenlijk van belang is.
a. Je kunt je onderscheiden
Voor heel erg veel markten waarin zzp’ers actief zijn is er nog steeds meer aanbod dan vraag. In deze markten moet je dus opvallen en moeten klanten dus weten waarom jij de beste zzp’er bent voor deze opdracht of klus.
b. Je kunt overtuigen
Als jij je meerwaarde en jouw unieke kwaliteiten duidelijk hebt en deze communiceert dan kun je potentiële klanten ook echt overtuigen. Klanten die de oriëntatiefase al voorbij zijn en overgaan tot converteren kun je dan makkelijker overtuigen.
c. Je loopt geen klanten mis
Jouw USP zorgt ervoor dat jij uniek en exclusief bent. Mocht een klant dan naar jou op zoek zijn dan zullen ze ook daadwerkelijk bij jou uitkomen. Een Unique Selling Point verkleint dus het risico dat je klanten misloopt.
d. Je kunt een hogere prijs vragen!
Mensen associëren uniciteit vaak met autoriteit en hoogstaande kwaliteit en tasten hiervoor dieper in de buidel (tenzij je een prijsvechter bent die claimt de goedkoopste te zijn, uiteraard).
Heb je ook moeite met het bepalen van je USP? Hieronder bied ik een aantal tips die je op weg helpen:
1. Neem jezelf onder de loep
Om jezelf te kunnen onderscheiden is het van belang dat je voldoende zelfkennis hebt. Weet dus welke kwaliteiten je in huis hebt en wat voor meerwaarde jij met je meebrengt. Om hier achter te komen of weer eens scherp weg te zetten kun je bijvoorbeeld je omgeving om feedback en input vragen. Wees hierbij altijd rechtvaardig maar kritisch over jezelf. Kijk in de spiegel en geef een eerlijk oordeel over je functioneren en hoe goed de zaken gaan.
2. Neem je dienst en/of product onder de loep
Het in kaart brengen van de kenmerken van je product of dienst geeft inzicht in wat je voor wie doet. Een mooie oefening hiervoor is om je producten en diensten op te schrijven. Welke prijs vraag je hiervoor, wat zijn de voordelen per product en welke problemen los je hiermee op voor je klanten.
3. Ken de markt
Verdiep je in de markt, de branche en je concullega’s. Zzp’ers die een goed beeld hebben van de ontwikkelingen in de markt en die goed op de hoogte zijn van wat hun concurrenten doen, blijken gemiddeld wel 15% meer omzet te maken. Uitgaan van je eigen kracht is goed maar vergeet ook niet om naar je concullega’s te kijken. Concullega’s kunnen heel goed laten zien wat je juist wel moet doen of juist zou moeten laten. Hierbinnen kun je je onderscheidend vermogen bepalen.
4. Onderscheidend vermogen
Het gaat allemaal om er voor te zorgen dat je anders bent dan je concurrenten. Want door anders te zijn bied je je potentiële klant iets waar de rest niet over beschikt en zet jij je concurrenten eigenlijk buitenspel.
5. Specialiseer jezelf
Als het gaat om zzp’er zien we dat de generalisten het moeilijk hebben. Het is van belang om jezelf te specialiseren. Hierdoor kun je ook je expertise heel specifiek benoemen. Mensen die behoefte hebben aan jouw expertise weten jouw dan ook te vinden. Vermijd dus generieke woorden.
6. Ken je (potentiele) klanten?
Nu je duidelijke hebt wat jij als zzp’er precies voor specialisme hebt en wat jouw onderscheidend vermogen is dan kun je nu bepalen voor wie je dat precies doet. Spreek je momenteel ‘iedereen’ aan? Kijk dan naar wat voor soort klanten jij graag zou willen werken en wat voor klanten bij jou profiel zouden passen. Oftewel, wie is de ideale klant voor jouw product of dienst?
7. Dubbel check
Jouw USP moet uniek zijn. Zorg ervoor dat uniek ook echt uniek is. Blijf dit checken…
Het bepalen van je USP helpt dus heel doelgericht de toegevoegde waarde van jouw product of dienst als zzp’er te formuleren. Cruciaal voor continuïteit van je business. Heb jij je USP al wel duidelijk maar wil je het concreet kunnen inzetten voor jouw business? Klik dan hier en lees de blog “Hoe breng ik mijn USP tot leven?”