10 simpele tips om (meer) free publicity te genereren
Als zzp’er heb je vaak geen of een beperkt marketingbudget om je bedrijf via de mediakanalen te promoten. Toch is reclame en aandacht voor je product of dienst onontbeerlijk voor succes. Free publicity biedt de mogelijkheid om in korte tijd veel mensen te bereiken tegen lage kosten. Toch blijkt deze gratis publiciteit in de praktijk niet zo gemakkelijk te generen. Hierbij tien tips om je free publicity te maximaliseren.
1. Herken het nieuws
Of een journalist je persbericht gebruikt, hangt in grote mate af van het nieuws dat je te melden hebt. Maar hoe herken je nieuws binnen je eigen organisatie? Je onderwerp heeft nieuwswaarde als het actueel is; in de nabije toekomst ligt. Daarnaast moet het nieuw, bijzonder of afwijkend zijn, en nog niet eerder media-aandacht hebben gehad. Ook zijn journalisten gek op cijfers, dus een onderzoek met opmerkelijke uitkomsten vergroot je kans op gratis publiciteit aanzienlijk.
2. Denk vanuit de doelgroep
Denk bij het bepalen van je nieuws, het schrijven van het persbericht en het selecteren van de perslijst vanuit de doelgroep. Wie zal je bericht straks lezen? Concreet betekent dat dat een persbericht voor landelijke media anders is dan voor regionale en lokale media. Zo verschilt de invalshoek, de opzet van je persbericht en soms zelfs de nieuwswaarde. Bij landelijke media staat de impact van je nieuws centraal (waarom moet ‘iedereen’ dit weten?), bij regionale/lokale media juist de binding met de regio (wat heeft je nieuws met de regio te maken?). Bij andere media zoals blogs, weekbladen en maandbladen kan dit weer anders zijn. De doelgroep is hierbij altijd je leidraad.
3. Zorg voor een ‘mediaproof’ persbericht
Hoe beter je persbericht voldoet aan de ‘eisen’ van journalisten, hoe meer kans dat het wordt opgepikt. Beantwoord in de titel en inleiding de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Zorg ervoor dat het persbericht oprolbaar is; begin met de belangrijkste en eindig met de minst belangrijke informatie. Een persbericht is als een nieuwsbericht (objectief en neutraal) en zelden langer dan 1 A4. Gebruik interessante citaten of voorbeelden om het bericht levendiger te maken. Zet onderaan een ‘noot voor de redactie’, waarin je verwijst naar contactpersonen, websites, beeldmateriaal en andere informatie. De code onder journalisten is dat zij deze noot niet overnemen.
4. Be good and tell it
Free publicity is een prachtige kans om aandacht te krijgen voor je product of dienst. Toch is het geen reclame. Je boodschap moet dan ook een zo objectief mogelijke weergave zijn van een actuele ontwikkeling in je organisatie. Dit betekent niet dat je geen positieve dingen kunt zeggen over wat je doet, maar pas op met het gebruik van woorden als ‘hele’, ‘grote’, ‘succesvolle’ en ‘mooie’. Jezelf de hemel in prijzen, heeft namelijk als risico dat je niet serieus wordt genomen en je bericht terzijde wordt geschoven. Het wordt dan meer gezien als reclame dan objectief nieuws.Spreek vanuit je kracht, en toon vol zelfvertrouwen je kwaliteiten en toegevoegde waarde. Je bent goed in wat je doet, en je bent ervan overtuigd dat dat wordt opgemerkt. Dus ‘be good and tell it’, maar beter nog ‘be good and let others tell it’.
5. Vertel een persoonlijk verhaal
Human interest verhalen scoren goed in de media. Een persoonlijk verhaal van iemand raakt lezers en roept vaak herkenning op. Het is raadzaam bij je persbericht altijd een persoonlijke noot toe te voegen, in de vorm van een citaat of een interviewsuggestie met een interessant iemand bij ‘noot voor de redactie’. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klanten of samenwerkingspartners die een bijzondere ervaring hebben gehad met je bedrijf. Zo wordt je nieuws persoonlijker en zal het meer opvallen bij journalisten.
6. Match perslijst met persbericht
Een persbericht en een perslijst zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je bericht alleen regionale nieuwswaarde heeft, zal je perslijst vooral bestaan uit regionale en lokale media. Maar als je nieuws voor een breder publiek interessant is, dan komen daar landelijke media en vakbladen bij. Bestaat je perslijst uit verschillende soorten media, dan is het zaak je persbericht aan elke categorie te toetsen (sluit het bericht aan bij de specifieke doelgroep?). Vaak blijkt het noodzakelijk om je persbericht te herschrijven.
7. Zoek persoonlijk contact
Persoonlijk contact kan je kans op free publicity nog een extra boost geven. Zorg ervoor dat je je persbericht niet alleen aan het juiste medium stuurt, maar ook aan de juiste journalist. Het is raadzaam de journalist voor verzending van het persbericht kort te informeren over het nieuws. Is er interesse, dan zal om het persbericht worden gevraagd. Nabellen is ook verstandig. De ideale situatie is natuurlijk als je een persoonlijke relatie opbouwt met journalisten. Zorg dat je in beeld bent en positioneer jezelf als specialist op je vakgebied.
8. Benut ook de online kansen
Naast bekende media als landelijke dagbladen en tijdschriften, zijn er online nog veel meer kansen op free publicity. Denk bijvoorbeeld aan blogs, nieuwssites als dichtbij.nl, portals aansluitend bij je onderwerp, fora en vakgerichte websites. Inventariseer op jouw vakgebied alle online media die interessant kunnen zijn voor free publicity. En onderschat deze media niet, want hun bereik kan enorm zijn. Sommige blogs bijvoorbeeld hebben ruim 50.000 bezoekers per dag. Voldoende kans dus dat – als je bericht wordt opgepakt – jouw bedrijf daar bij die specifieke doelgroep opvalt en er voordeel uithaalt.
9. Wees bereikbaar
Journalisten worden overspoeld door persberichten en ander nieuws. Het valt dus te begrijpen dat ze gemakkelijk iets anders voor handen hebben, als jij niet bereiken bent. Zorg dus in je persbericht voor voldoende contactmogelijkheden, en blijf – vooral na verzending- extra alert op je telefoon en mail. Mocht je toch opeens een bepaalde tijd niet bereikbaar zijn, laat dit dan meteen (bij voorkeur telefonisch) aan de journalist weten. Hij is dan op de hoogte, en je kan bij interesse meteen een tijd afspreken waarop jullie contact hebben.
10. Zorg voor integratie met eigen communicatiekanalen
Bij het versturen van een persbericht ben je vaak zo druk bezig met de nieuwswaarde, het schrijven en de perslijst dat je gemakkelijk je eigen communicatiekanalen vergeet. Dat zou een gemiste kans zijn, omdat journalisten vaak eerst online kijken als je bericht hun interesse wekt. Zorg dus dat het nieuwsbericht ook op je eigen website en social media staat. Deel ook alle berichten van media waarin ze aandacht aan je bedrijf besteden via je eigen kanalen. Maak op je website een aparte pagina waarop je een overzicht van alle media-aandacht plaatst.
Ben je nog op zoek naar aanvullende informatie over dit onderwerp, kijk dan even rond op sunflowercommunicatie.nl categoriewinnaar Freelancer of the Year Awards 2015.