Zzp’er als merk
“Personal branding is het antwoord op de vraag: waar wil jij om bekendstaan?”, zegt entrepreneur Nancy Poleon. Belangrijk daarbij is volgens deze brand builder jezelf blijven. “Het gaat niet over een imago creëren, maar over een merk zijn.” Ze deelt hier haar vijf beste tips om jezelf te onderscheiden.
Vijf tips voor personal branding.
1. Weet wat je wilt bereiken en blijf dicht bij jezelf
Het klinkt makkelijk, maar het zijn twee van de moeilijkste dingen. Kijk niet naar wat anderen van je verwachten, maar naar wat je van jezelf verwacht. Waar sta je voor? Wat vind jij interessant? Laat dat zien. Beantwoord voor jezelf de W-vragen, zoals: wat wil je bereiken en waarom doe je wat je doet? Show the real you! Mensen die dat doen, hebben meer kans op succes.
2. Definieer je kernwaarden
Als je weet wat belangrijk is voor jou, kun je op basis daarvan zakendoen. Ik houd er bijvoorbeeld niet van als mensen zeggen: ‘We doen het altijd zo’. Out-of-the-box-denken, creatief zijn, oplossingen zoeken, dát vind ik tof. Met mensen die deze kernwaarden hebben, wil ik werken. Soort zoekt soort, en op die manier krijg je op natuurlijke wijze meer klanten. Want die gelijkgestemden bevelen jou ook weer aan in hun netwerk. Zet die kernwaarden voor jezelf op een rij en maak een definitie van de klanten voor wie je wilt werken.
3. Blijf investeren in je netwerk
Zeker voor zzp’ers is dit zo belangrijk. Je mag nooit denken dat je klaar bent, je moet mensen blijven vertellen wat je doet. Albert Heijn moet ook blijven adverteren. Het levert altijd iets op, ook al is het niet direct. Maak een lijst van mensen die je wilt ontmoeten, check via LinkedIn welke mensen die je kent een connectie met die persoon hebben en nodig diegene uit om een keer koffie te drinken. Bedenk wel dat het niet alleen om nemen gaat, maar ook om geven. Het moet voor allebei een win-winsituatie zijn.
4. Wees consistent
Vertel steeds dezelfde boodschap, dan blijft je verhaal hangen. Als je de ene dag zegt dat je appels verkoopt, hoef je niet de volgende dag te zeggen dat je ook peren hebt. Ook al ís dat zo. Focus je op die appels, je star product. Als mensen dan bij je komen, ontdekken ze vanzelf wat je nog meer doet. Mensen kopen een album van een artiest omdat ze die ene single vaak hebben gehoord en goed vinden, niet omdat ze alle vijftien tracks al kennen.
5. Vertel je verhaal
We willen allemaal weten hoe een succesvol iemand ergens is gekomen, dus vertel wat je hebt gedaan. Je hebt er tenslotte hard voor gewerkt. Deel ook je ambities en stel vragen, zodat anderen je ermee kunnen helpen. Mensen zijn soms bang om te worden veroordeeld. Niet nodig: de mensen die jou veroordelen, zijn jouw mensen niet.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met:
Bent u geïnteresseerd in andere inspiratieverhalen, tips of wilt u een vraag stellen aan of kennis delen met andere ondernemers? Volg dan Ziggo voor ondernemer: https://www.linkedin.com/company/ziggo-zzp