Zorg als zzp’er voor online zichtbaarheid
Klanten werven is niet altijd gemakkelijk. Zeker niet het klanten werven via internet. Daarom, voor jou als zzp’er 5 tips om te starten.
1. Videomarketing
Videomarketing een (nieuwe)manier om klanten te werven en jouw product in de markt te zetten. Videomarketing wordt in Nederland niet veel gebruikt. Hiermee bedoelen we niet een algemene promotie- of bedrijfspresentatie, maar een specifiek op bijvoorbeeld een voor jouw belangrijk zoekwoord gemaakt filmpje. Er is onderzocht dat bedrijven gemiddeld 6% meer omzet draaien door het inzetten van videomarketing op Youtube(bron: Rickitt Benckiser). Het voordeel is dat deze specifieke filmpjes vaak op de 1e pagina van Google getoond worden. Zo heb je dus als bezoeker/geïnteresseerde een extra link en kanaal waar je informatie kan vergaren en dus overtuigd kan raken. Daarnaast biedt het ook weer extra mogelijkheden om het te laten delen wat voor het bekende sneeuwbal effect kan zorgen.
2. Van ik naar jij
Veel bedrijven en daarmee websites zijn nog steeds voornamelijk gericht op ‘wij, ik, ons’. Je ziet dit terug in droge kost als: ‘onze visie’, ’de oorsprong van ons bedrijf’ etc. Als achtergrondinformatie is dit niet echt storend, maar zorg er vooral voor dat de klant en zijn behoeften centraal staan. Als je alleen maar ik, ons en wij gebruikt wordt het de klant niet duidelijk wat het voordeel voor hem is. Verdiep je gewoon eens echt in de klant en ga van USP’s (unique selling points) naar USB’s (unique buying points.). Hierdoor vergroot je de aantrekkingskracht van je onderneming en bouw je aan vertrouwen en conversie.
3. Werk aan online zichtbaarheid
Het aantal bezoekers van je website wordt voor een belangrijk deel bepaald door de bezoekers die via verwijzende websites bij jouw terecht komen. Veel aandacht moet je daarom besteden aan links ruilen, gratis links plaatsen, online profielen maken, reageren op webshops/weblogs/websites, zelf een weblog starten, persberichten versturen etc. Dit zorgt voor online zichtbaarheid van jouw website.
4. Geef iets weg
Jazeker, anno 2015 hangt veel af van loyaliteit. Om klanten te werven en te binden, zal je iets weg moeten geven. Gratis functionaliteit, tips, waardevolle suggesties en interessante artikelen bijvoorbeeld. Geef iets weg wat van waarde is en je werkt aan positieve betrokkenheid en vertrouwen. Wees niet bang om je kennis ter beschikking te stellen. Je zult er als zelfstandig ondernemer veel profijt van ondervinden.
5. Wees sociaal
We hebben allemaal gehoord dat we op Twitter, Linkedin en Facebook actief moeten zijn. Maar wat levert het nou precies op? De meningen zijn verdeeld. Maar één ding staat voorop. Door mond op mond reclame zijn veel bedrijven, personen en producten groot geworden. Waarom zou je die kans niet benutten. Door aanwezig te zijn op één van deze platformen of misschien wel allemaal zorg je er voor dat de kans dat mensen je iets gunnen zo makkelijk mogelijk gemaakt wordt. Deze tip is makkelijk te combineren met tip vier. Stel dat je gratis kennis weg geeft op een blog deel deze dan gewoon met al je vrienden, collega’s concurrenten en klanten.