Infographic: welke auto rijdt de zzp’er?

Zzp’er rijdt meestal Volkswagen of Volvo, Tesla meest gewild

BEEMSTER – Onder de 1.008.000 zzp’ers die Nederland kent, zijn de automerken Volvo (8,7%) en Volkswagen (7,4%) marktleider. Eén op de zeven zzp’ers (14,7%) is van plan het komen jaar over te stappen naar een ander automerk, en een Tesla (12,3%) of een Audi (12,1%) staat bovenaan het verlanglijstje. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer.

Marktaandeel en groeipotentie

De groeipotentie van Tesla is daarmee zeer groot (1401%), aangezien het huidige marktaandeel van het relatief nieuwe automerk nog vrij laag is onder zzp’ers. Qua marktaandeel waren de snelste stijgers van het afgelopen jaar met name Mitsubishi (1104%), Saab (756%), Mazda (300%) en MINI (83%). Verder zijn Audi (76%), BMW (45%) en Mercedes (72%) favoriet bij de zzp’er en kunnen deze merken nog flink groeien, maar maken ze deze potentie beperkt waar.

BMW valt meest in de smaak

Zzp’ers die in een BMW rijden, zijn het meest tevreden over hun automerk (9,2), gevolgd door zzp’ers die in een Volvo (8,8), een Citroën (8,7) of een Toyota (8,6) rijden. Bijna vier op de tien zzp’ers (38%) geeft aan dat kosten hierbij belangrijker zijn dan gemak. De automerken kunnen met name hun social media (6,7), hun website (7,1) en hun apps en tools nog verbeteren, en scoren gezamenlijk het hoogst op betrouwbaarheid (8,3).

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 2.494 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, mei 2015). De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic (download PNG-versie):

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →