Betere content op websites en social media in 9 stappen
Ook voor zzp-ers vormt online communicatie via websites en social media een essentiële rol in de profilering. Maar simpelweg aanwezig zijn, is bij lange na niet meer voldoende. Content voor het beeldscherm stelt namelijk een aantal specifieke eisen. Wist je bijvoorbeeld dat 84 procent van de lezers op internet, jouw teksten waarschijnlijk nooit leest, omdat ze scannen. Met deze 9 tips ben je daarop voorbereid en houd je je bezoekers langer vast.
1. Gebruik de 5 w’s en de h in de eerste alinea
Omdat de gemiddelde internetgebruiker niet echt leest, is het noodzakelijk het belangrijkste nieuws in de eerste alinea van je tekst te plaatsen. Op die manier vergroot je de kans dat bezoekers de essentie van wat je ze wilt vertellen wél meepikken aanzienlijk. Het belangrijkste nieuws kun je gemakkelijk in één alinea beschrijven door de volgende 6 vragen te beantwoorden: wie?, wat?, waar?, wanneer?, waarom? en hoe?
2. Gebruik tussenkopjes
Als je surft op internet zul je merken dat je aandacht als eerste uitgaat naar datgene wat opvalt en aandacht trekt. Dat werkt voor iedereen zo. Daarom is het belangrijk om in je tekst tussenkopjes te gebruiken, waarin je in een paar woorden de essentie aangeeft van de betreffende alinea. Streef ernaar dat je lezer voldoende weet als hij alleen de tussenkopjes zou lezen. Dit betekent dus dat alle tussenkopjes bij elkaar de samenvatting van je tekst vormen. Probeer de tussenkopjes voldoende prikkelend te maken, zodat je je lezer uitdaagt ook de rest van de tekst te lezen.
3. Schrijf kort en bondig
Hoe meer je je schrijfstijl aanpast aan de wetenschap dat internetgebruikers scrollend lezen, hoe meer kans je hebt om je boodschap over te brengen. Schrijf daarom kort en bondig. Concreet betekent dit:
– streef naar een tekst die op één beeldschermpagina past, dan hoeven je bezoekers niet te scrollen;
– maak elke alinea niet langer dan maximaal 5 regels; lezen vanaf een beeldscherm gaat namelijk gemiddeld 20 tot 50% langzamer;
– maak zinnen bij voorkeur niet langer dan 15 woorden;
– vermijd bijzinnen en onnodige toevoegingen zoals bijwoorden;
– gebruik witregels na elke alinea, ook als je geen tussenkopje gebruikt.
4. Schrijf in de actieve vorm
Internetgebruikers hebben haast. Ze zijn snel afgeleid en hebben weinig geduld om lastige en vermoeiende zinsconstructies te ontcijferen. Houd daarom je bezoekers bij de les door de actieve vorm en niet de lijdende vorm (constructies met worden en zullen) te gebruiken. Dus: ‘Wij adviseren de directie van Aegon over …, in plaats van ‘De directie van Aegon wordt door ons geadviseerd over …’. Wat ook opvalt, is het verschil in de plaats van het onderwerp. Bij de actieve vorm begin je met het onderwerp, waardoor meteen helder is om wie of wat het gaat.
5. Maak gebruik van opsommingen
Om het de internetgebruiker zo makkelijk mogelijk te maken, is het raadzaam gebruik te maken van opsommingen. Heb je informatie die een aantal mogelijkheden, keuzes of suggesties geeft, som deze dan op. De lijstjes vallen op door de aparte lay-out, maar – belangrijker nog – geven inzicht in welke informatie relevant is. Je bezoekers zullen deze gestructureerde aanpak waarderen. Het straalt vertrouwen uit; de auteur heeft duidelijk over zijn boodschap nagedacht. Zorg voor maximaal één opsomming per beeldschermpagina.
6. Houd steeds je bezoekers voor ogen
Een bezoeker komt meestal met een specifieke zoekvraag op je website of social media terecht. Houd daarom bij het schrijven steeds je doelgroep voor ogen. Speel in op hun behoeften en vraag je af of de informatie die je aanbiedt relevant voor ze is. Simpel gezegd; neem als uitgangspunt niet wat jij als zzp-er wilt zeggen, maar wat jouw bezoeker wil weten. Durf ze daarbij te prikkelen en schroom niet om je eigen mening te geven. Juist daarmee maak je bezoekers nieuwsgierig, waardoor ze verder lezen of je gaan volgen.
7. Maak gebruik van interactie
Digitale media hebben als voordeel dat je met je bezoekers en volgers in gesprek kan gaan. Om tot interactie te komen, is meer nodig dan een verwijzing naar je contactformulier. Hierbij enkele suggesties:
– leg je bezoekers een dilemma voor, waarop ze kunnen reageren;
– vraag expliciet om een reactie, een like of delen. Hierbij is de ‘gunfactor’ van groot belang, dus zorg voor een aanleiding die raakt;
– gebruik een call-to-action-button, waarmee je het bezoekers makkelijk maakt om meteen te reageren;
– meng jezelf actief in het gesprek, en reageer op de reacties;
– zorg ervoor dat bezoekers op elke pagina een reactiemogelijkheid hebben.
Een goede en consequente interactie met je bezoekers genereert interesse, vertrouwen en daarmee volgers.
8. Gebruik relevante hyperlinks
Zorg voor duidelijke en relevante hyperlinks in de tekst. Je reikt je bezoekers daarmee verwijzingen naar meer informatie aan, die voor hen van belang kan zijn. Het is belangrijk dat je hyperlinks in de tekst verwerkt en als een ‘klik hier’ weergeeft. Een voorbeeld: ‘In het rapport staan deze uitkomsten uitgebreid beschreven’. Recent onderzoek heeft aangetoond dat hyperlinks iets voor het midden van een update in social media het meeste worden aangeklikt.
9. Publiceer je update op het juiste moment
Niet alleen de inhoud en vorm van je artikel zijn belangrijk voor succes, ook het moment van publiceren. Het is belangrijk te weten op welke tijdstippen jouw bezoekers je website of social media het meest bezoeken. Er zijn veel gratis programmaatjes (bv. Tweroid) waarmee je op die vraag antwoord kan krijgen. Als je je update publiceert op het juiste moment, vergroot je de kans op reacties en bezoekers aanzienlijk. Zo kan het gebeuren dat het publicatiemoment voor al je digitale media verschilt, als je bezoekers bijvoorbeeld ‘s ochtends rond acht uur je website bezoeken, ’s middags rond half twaalf even facebooken en ’s avonds rond negen uur op twitter zitten.