Personal branding met jouw zzp-blog

Eric van den Berg (ISI Media): Personal branding met jouw blog

“Goede basis geeft zzp’er meer klanten”

In het boek ‘De sympathiefactor’ van Dave Kerpen (2013) beschrijft de auteur in één van zijn hoofdstukken hoe hij op een congres wordt aangesproken door een man, ene Michael, die hij nog nooit heeft ontmoet. “Ik wil je bedanken voor de enorme waarde die jij en je bedrijf leveren”, zegt die Michael. “Alle links, resources en tips die jij deelt; ze zijn zo nuttig dat ik mijn eigen bureau ben begonnen met alles wat ik van jou heb geleerd. Dank je, Dave. Ga zo door. Ik houd je in de gaten.”

Toen ik deze passage las (het hele boek is sowieso een aanrader) dacht ik in eerste instantie: wat naïef. Zo maar dingen weggeven en als ‘dank’ er een concurrent bij krijgen. Maar een paar dagen na die ontmoeting kreeg Dave Kerpen een nieuw telefoontje. En nu ging het heel anders. “Ik las net weer zo’n uitstekende blog van een van je medewerkers, en toen bedacht ik dat ik je al een tijdje wil bellen. We hebben een plan nodig. We zouden offertes opvragen, maar ik weet eigenlijk al dat we met jou willen werken”. Een heel andere ervaring.

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

Delen = vermenigvuldigen

Ik ga ervanuit dat kennis delen niet alleen anderen helpt. Sinds 2006 schrijf ik blogs over effectief werken met social media of hoe je een online communicatiestrategie kunt opzetten. Ik deel tips en tops zodat anderen daar profijt van hebben. Het is een manier om aan een duurzame klantrelatie te bouwen.
Ten opzichte van een website met alleen je c.v. en projecten die je doet of deed, is een blog met tips of jouw ideeën ideaal om te werken aan de opbouw van je geloofwaardigheid en je reputatie. Het is om meerdere redenen een ideaal platform voor personal branding.

Consequent

Als je consequent artikelen schrijft – een keer per week, een keer per maand – over je eigen specifieke meerwaarde, raakt dat vanzelf bekend. Zoals een mosterdzaadje kan uitgroeien tot een enorme mosterdboom.

Spread the word

Daarbij is het geen enkel probleem om je blogs vaker dan eenmaal te verspreiden. Want niemand stoort zich er echt aan. Ik deel mijn berichten meerdere malen op Twitter, op verschillende momenten, en ik krijg 0 negatieve reacties. Sterker, mijn bericht wordt vaker geretweet omdat mensen het voor het eerst zien.
Niemand geeft er aanstoot aan, of mensen merken het niet. Om niet als spammer door het leven te gaan, kun je overwegen om een blog met verschillende berichten te posten. Dit zijn de grondregels van Gareth Moon van Kissmetrics:

  • Neem je followers serieus. Je feed is voor hen en niet voor jou.
  • Word geen spammer. Maak een slimme planning.
  • Denk aan je eigen gewoontes. Hoe maak je gebruik van sociale media? Waar is de “spam lijn” voor je zelf? Die moet je niet oversteken.
  • Doe niets dat je zelf ook niet leuk vindt bij een ander.
  • Zorg altijd voor meerwaarde. Zoals ik al zei, het bevorderen van de inhoud meer dan eens is eigenlijk een goede zaak, zolang je het doet om waarde te bieden voor uw publiek.

Timing

Moon verdeelt de momenten van publiceren vervolgens naar:

  • Het moment van publiceren. Dat is het nu, het moment (zie boven) dat je hebt bepaald voor de eerste publicatie
  • De volgende dag. Vooral op Twitter direct herhalen
  • De week daarop, bijvoorbeeld (ook) op LinkedIn
  • De maand daarop
  • Twee maanden later (met wat aanpassingen, bijv. nadat je reacties kreeg)

Dat zijn dus minimaal vijf momenten waarop je dezelfde blog deelt om aandacht voor jouw boodschap te krijgen. Je post de blog steeds als een nieuwe tweet of status update. Voorbeelden:

  • NU: “Nieuwe blog: Het beste tijdstip om je blog te publiceren http://t.co/0wRt18gdZE”
  • DE VOLGENDE DAG: “Om hoe laat kun je volgens Dan Zarella het beste bloggen? http://t.co/0wRt18gdZE”
  • EEN WEEK LATER: “Regelmaat bij bloggen helpt http://t.co/0wRt18gdZE”
  • Enzovoorts

Over de opbouw van een tweet of status update naar je blog is ook nagedacht. Dat kan volgens Moon op verschillende manieren:

  • Rechttoe, rechtaan: titel bericht met een linkje
  • Vraag stellen, met een linkje
  • Een feit uit de blog noemen, met een linkje
  • Een citaat uit de blog aanhalen, met een linkje
  • Een teaser over de blog gebruiken, met een linkje

Je hebt dus meerdere mogelijkheden om je blog onder de aandacht te brengen zonder dat dit opvalt of vreselijk erg wordt gevonden. Je kunt dit overigens gemakkelijk inplannen met de bulkuploader van Hootsuite.
Delen van je blogs levert klanten op. Nu nog dat enige wat misschien de meeste moeite kost: tijd inplannen en consequent volhouden. Twee eigenschappen die sowieso bij succesvolle ondernemers horen.

Tijd inplannen

Prachtig hoor ik je denken, maar waar haal ik de tijd vandaan. Bloggen kost tijd en levert niet direct klanten op, denk je misschien. Ik wil daarom afsluiten met vier timemanagement tips om te bloggen:

  1. Werk vooruit
    Soms heb je het druk of weinig inspiratie. Op andere momenten heb je meer tijd. Werk in de ‘rustige tijden’ een aantal korte blogs uit, die je via je websitesoftware, zoals WordPress, voor de komende weken inplant.
  2. Contentkalender
    Bedenk een inhoudelijke planning. Een artikel over yoghurtijs doet het mogelijk het beste bij hittegolven, in de winter kun je andere onderwerpen aansnijden. Werk je met inhakers, dan kun je dat ook inplannen (zie www.inhaakkalender.com). Dit schrijf je op in je persoonlijke contentkalender
  3. Streef niet altijd naar een 9
    Wat voor jou een 6 is, kan voor je klant een 8 zijn. Maak het jezelf niet moeilijk en schrijf af en toe iets wat vlot wegtikt. Zolang je maar focus houdt.

Hergebruik oude stukken
Recyclen mag. Als je in een e-mail of facebook chat tips aan een zakelijke relatie hebt gegeven, kun je dat vrij eenvoudig ombuigen naar een algemene tip die je als blog publiceert.

SEO

SEO is het vakgebied om je teksten te optimaliseren voor zoekmachines. Het is daarom verstandig om relevant te schrijven voor je prospects en klanten, maar ook voor Google en andere zoekmachines. Bloggen is ook vanuit SEO een ideaal personal brandingsinstrument.

Een goed SEO-plan helpt je personal branding aan de man te brengen. In een SEO-plan sta je in eerste plaats stil bij het woordgebruik op je website. Hoe relevanter je woorden zijn, des te meer relevante leads je kunt krijgen via je blog. Een blog over producten van een Amersfoorts theehuis zal het beter doen als er niche woorden in zijn verwerkt. Hoe specifieker het woordgebruik, des te minder concurrentie je hebt en des te hoger je in de zoekresultaten van Google komt. ‘Engels theehuis Amersfoort’ doet het beter dan ‘theehuis’ alleen. De gratis Zoekwoordplanner van Google ( https://adwords.google.nl/KeywordPlanner) helpt je bovendien om relevante trefwoorden te bekijken op hun waarde en concurrentie. Het hulpprogramma van Google geeft je bovendien nieuwe trefwoorden die jouw prospects gebruiken bij het zoeken.

Andere elementen van een goed SEO-plan is het technisch optimaliseren van je blog (denk aan snelheid, gebruik van video of vervelende formaten als Flash). Als je blogt met WordPress, dan is de SEO-plugin Yoast een zeer handig hulpmiddel om je blog hoog in Google te laten eindigen

Storytelling

Als zzp’er is jouw persoonlijke verhaal mogelijk de reden waarom je je bedrijf bent gestart. Je kunt je verhaal als (startende of ervaren) ondernemer vermarkten. Jij bent een essentieel onderdeel van je merkidentiteit. In een blog kun je een personal touch geven aan de manier waarop je zaken doet.

Als je vooral op inhoud en kwaliteit zit en de ‘buitenkant’ minder belangrijk vindt, is dat een onderdeel van je merkidentiteit. Door dat verhaal naar buiten te brengen, bij voorkeur in een herkenbare schrijfstijl, kunnen prospects zich herkennen in de manier waarop zij zaken willen doen met jou.

Belangrijk daarbij is om focus te houden. SEO laat al zien dat niche-woorden belangrijk zijn: hoe specifieker, hoe makkelijker je gevonden en herkend wordt. Dat geldt ook voor de combinatie personal branding via je blog. Laat zien waar je expertise zit, of je nu verhardingsdeskundige voor Nederlandse snelwegen bent, of tekstschrijver, gespecialiseerd in zoete aardappelen. Als je focus van jouw persoonlijke verhaal scherp blijft, trekt dat – op termijn – meer relevante lezers.

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →