Zzp en mindset, ‘hot’ or ‘not’

Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Zzp-inzicht door tijdsgeest

We zitten anno 2015 in een grote economische verandergolf en jij bent erbij! Om in die verandergolf oftewel tijdsgeest terecht te komen is ronduit boffen want je geboortedatum kies je niet uit. Ben jij een zzp’er en ben je op zoek naar meer klanten, kansen, succes en opdrachten? Dan kan die tijdsgeest behoorlijk veel invloed hebben op het resultaat van je inspanningen om je bedrijf gezond te maken of te houden. In dit artikel gaan we op zoek naar de relatie tussen ‘mindset’ en ‘een veranderende tijdgeest’ en de voordelen die dat voor jou als zzp-er kan hebben.

Mindset, wat is dat?

Mindset betekent naar het Nederlands vertaald “denkraam”. Volgens de encyclopedie is mindset je begripsvermogen of gezichtspunt. Je ‘point of view’! Een mindset is een bewustwordingsfase, is beïnvloedbaar, veranderbaar en te leren. Je kunt in de hele samenleving continue veranderingen van mindset waarnemen. Er is anno 2015 bijvoorbeeld meer behoefte aan bewuster leven, we vragen meer en stellen hogere eisen aan alles om ons heen. Zo houden we ons in Nederland vaker bezig met het behoud van onze aarde. We komen daardoor tot een andere “point of view” met een andere mindset. We worden uitgedaagd om op een andere manier en met een ander belang naar onderwerpen te kijken. Waar we in de naoorlogse jaren veel meer met ‘bouwen en ontwikkelen’ bezig waren, kenmerken de beginjaren van de 21ste eeuw zich door ‘verantwoordelijkheid en visie’. Zo zoeken we bijvoorbeeld naarstig naar oplossingen om niet meer afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen, kijken we naar mogelijkheden om het wereld voedselprobleem aan te pakken, vinden we vormen van eerlijke arbeid belangrijk en willen gezonder voedsel produceren. Jij als zzp’er speelt daarin een uitermate belangrijke rol. Jij kunt de ‘ínspirator’ zijn in de zoektocht naar andere wegen en nieuwe bronnen.

Is Mindset een modeverschijnsel?

Zodra een woord vaker in de volksmond wordt gebruikt, lijkt het een modeverschijnsel. Mindset lijkt ‘hot’ maar is het dat ook werkelijk? Al sinds mensenheugenis zijn filosofen en wetenschappers bezig om antwoorden te vinden op (levens)vraagstukken. Vaak bleek dat door te kijken vanuit een andere ‘gezichtspunt’, nieuwe kennis werd verworven. Het mooiste voorbeeld vind ik zelf de Post-it. Het notitievelletje met een kleefrand dat verplaatsbaar is. Spencer Silver wilde een stevige lijm ontwikkelen maar dat lukte niet. De ‘foute’ lijm die hij ontwikkelde had een structuur van kleine bolletjes en kleefde wel maar liet steeds los. Arthur Fry was gefrustreerd omdat zijn boekenleggers steeds uit zijn boek vielen. Door hun vraagstukken samen te brengen, werden ze de uitvinders van de zelfklevende Post-it notitievelletjes. En wat ons ‘begripsvermogen’ betreft, bedenk eens wat de komst van mobiele telefonie heeft gebracht. Wist je dat sinds de komst van de mobiele telefoon miljoenen mensen in berggebieden uit hun isolement zijn gehaald. Ook mindset? Jazeker en hoe. De gedachten dat je niet meer dagen lang hoeft te reizen om met iemand te kunnen communiceren. Gewoon even naar ‘dal ‘ bellen en Achmed vragen of hij voor jou een kilo rijst wil meenemen. Dit vergt ook de nodige verandering van mindset. Dus kunnen we daarmee stellen dat iedere (ver)andere(nde) situatie vraagt en leidt tot een aanpassing van je mindset.‘not hot’ dus?

De relevantie van een tijdsgeest voor een zzp’er

De tijdsgeest is een curve, een golf. Het geeft de algemene mindset in een bepaalde tijd weer. Het geeft de algemene intellectuele en morele wijze van denken en handelen aan en/of bijvoorbeeld de culturele trend en smaak die kenmerkend zijn voor een tijdperk. De golven lopen omhoog van vernieuwing, ontwikkeling naar wasdom, en weer omlaag naar krimp en recessie. Deze curve is voor economen zelfs voorspelbaar. Wat heb jij daaraan?
• Als eerste geeft de curve van de tijdsgeest jou als zzp’er inzicht in de ontwikkelingen en behoeften van de maatschappij. Welke trends zijn er, wat is al aan het krimpen en welke trends zijn groeiende;
• Door je bewust te worden van de trends en bewegingen die er zijn, kun je er je eigen mindset scherp stellen. Het is belangrijk als zzp’er om voortdurend je mindset bij te stellen en niet achter te blijven in deze snel veranderende tijd;
• Je kunt er je zakelijke focus mee aanscherpen. Als we kijken naar de tijdsgeest van het ‘zzp-schap’, dan zien we heel veel ontwikkelingen richting kennis en participatie. Generalisme maakte ruimte voor specialisme. De zzp’er richt zich meer en meer op specifieke producten voor specifieke klanten. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) staat boven aan het wensenlijstje van iedere aanbesteding. Leren doe je tot je tachtigste en we stimuleren elkaar om zelf de verantwoording te nemen voor onze successen.

Nieuwe kansen

2015 staat volledig in het teken van vernieuwing en innovatie. Je kunt –bij wijze van spreken- een huis helemaal opnieuw naar wens en smaak inrichten. Dus pak die kans! De nieuwe competentievormen voor een zzp’er richten zich op wie jij bent en waar je voor staat. Talent, een meerwaarde creëren, passie en ondernemerszin. Heb je wel eens vanuit deze invalshoek naar je eigen ondernemerschap gekeken? Welke visie draag je uit? Waarom zou men juist bij jou moeten kopen en wat onderscheid je van anderen? Hier kan een groot verschil zichtbaar worden met je huidige manier van denken. We hebben in potentie namelijk wel alle competenties tot onze beschikking maar er was, tot op een aantal jaar geleden, een hele andere behoefte. Zo zijn loyaliteit, kwaliteit, samenwerken en betrouwbaarheid nog steeds belangrijk maar ze voeren niet meer de boventoon. Hier zit veel potentie voor zzp’ers om te verkennen, te innoveren en door te ontwikkelen. Toch is er ook een risico. Niet iedereen kan even hard meelopen. Blijf waakzaam voor jezelf en schakel hulp in als dat nodig is. Verlies door het grote aantal veranderingen niet de moed.

People, Planet en Profit (3P’s)

Een voorbeeld uit de praktijk. Duurzaam ondernemen en MVO kenmerken zich door drie internationale begrippen; people, planet en profit. De uitdaging is om tussen deze P’s een goede balans te vinden en op alle drie de vlakken een meerwaarde te creëren. Wanneer de combinatie niet in balans is lijden de andere elementen hieronder. Wanneer bijvoorbeeld winst te veel prioriteit krijgt, dan zullen mens en milieu hiervan de dupe worden, bijvoorbeeld door slechte arbeidsomstandigheden of vernietiging van de natuur. Andersom is het winstkenmerk ook een essentieel onderdeel van ontwikkeling dat niet verwaarloosd mag worden. Immers, de continuïteit van een bedrijf is ook van belang voor de mensen die er werken en de klanten die er producten en diensten afnemen.(Bron: Instituut voor duurzame mobiliteit http://www.ivdm.nl/)
3P’s is een nieuwe vorm van bewustzijn. Met een nieuwe tijdsgeest creëren we een andere mindset in het bedrijfsleven. We zien hier een nieuwe visie die uit verschillende componenten bestaat. Het belang voor het welzijn van de mens, de gevolgen van allerlei vormen van produceren ( energiezuinig, geen verkwisting en afvalscheiding) en de economische aspecten ( werkgelegenheid, investeringen en financiële aspecten). Dit soort ontwikkelingen zouden voor jou als zzp’er altijd de vraag op moeten roepen “En wat betekent dit voor mij, mijn visie, mijn producten en mijn klanten?”.

7 aandachtspunten die jou als ondernemer vooruit helpen

  • Verplichte literatuur: Napoleon Hill/ ”Think and Grow Rich”
  • Probeer zo min mogelijk oude kennis in nieuwe vaten te gooien. Hoe origineler je idee, dienst of product, des te makkelijker kun je concurrentie het hoofd bieden en de interesse wekken van klanten, investeerders en media;
  • Treedt veranderingen tegemoet met een open en nieuwsgierige houding;
  • Zorg voor aansluiting met alles wat je doet in je bedrijf. Met alleen een mooie website kom je er niet. Practise what you preach! Klanten kiezen bewust en krijgen graag dat wat beloofd wordt;
  • De behoefte van de klant staat centraal. Blijf bewust met je bedrijfsconcept bezig en evalueer eens in de zoveel tijd je resultaten. Analyseer de klantbehoefte, stoot dat wat niet voldoende opbrengt af en zoek naar nieuwe mogelijkheden of producten;
  • Als ondernemer hoef je niet alles zelf te doen, maar het is – in deze tijd- wel belangrijk dat je vanuit alle nodige invalshoeken kunt denken. ( De Zes Denkhoeden van Edward de Bono);
  • Doe wat je moet doen en focus je niet op 5 verschillende dingen tegelijk. Dat is de grootste fout die veel ondernemers maken. Het past niet meer in de huidige tijd en het vergroot zeker niet het vertrouwen van de consument in jouw product.

Kortom…mindset en tijdsgeest zijn onlosmakelijk verbonden. Ze spelen zich op meerdere niveaus af en dienen meerdere doelen. Als zzp’er, werkende in een overvolle markt, is er geen ontkomen meer aan. Het is uiteraard niet mogelijk om alles over dit onderwerp in een korte tekst samen te vatten maar vooralsnog is dit wat mij betreft een mooie aanzet.
En nu jij!

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →