Zzp-marktplaats Profinder van start
LinkedIn heeft een pilot project gelanceerd, een eigen zzp-marktplaats gericht op het groeiende aantal Amerikaanse zzp’ers. In de regio San Francisco Bay Area is de kick-off van het proefproject.
LinkedIn ProFinder
LinkedIn is gestart met een proefproject gericht op het groeiend aantal Amerikaanse zzp’ers. LinkedIn ProFinder is de eigen zzp-marktplaats van LinkedIn en is kleinschalig begonen in de regio San Francisco Bay Area, met banen in drie categorieën: boekhouding, grafisch ontwerp, en het schrijven en redigeren. Als de pilot succesvol genoeg blijkt, zal LinkedIn uitbreiden naar meer regio’s en andere beroepen. Uit recent onderzoek is gebleken dat 34% van de Amerikaanse beroepsbevolking als freelancer werkzaam is dit jaar, meer dan 53 miljoen mensen. Een groeiende en blijvende trend aldus projectleider van LinkedIn Profinder, Vaibhav Goel.
Laatkomer
LinkedIn is echter een relatieve laatkomer op de markt en zal het moeten opnemen tegen verschillende sites die al toegespitst zijn op het helpen van zzp’ers en freelancers, zoals Upwork, Punaise, Hired, Freelancer en TaskRabbit. Linkedin gelooft echter dat het zich kan onderscheiden ten opzichte van de concurrentie door het gebruik van het eigen sociale netwerk van 380 miljoen leden en door te focussen op professionals. LinkedIn is niet van plan om een vergoeding voor ProFinder te vragen. “Door het bouwen van een marktplaats die de consument verbindt met zelfstandige professionals, hopen we economische waarde voor LinkedIn-leden te creëren,” geeft Goel aan.