5 praktische tips voor de vindbaarheid van je website

Groei
Page 1 Created with Sketch.
14 Shares

Jouw website hoger in Google

Online vindbaar zijn wordt steeds belangrijker. Meer en meer is jouw klant online op zoek naar de beste deal, de meest ervaren zzp’er of dat profiel dat perfect aansluit bij de opdracht. Met ruim 800.000 mede-zzp’ers heb je dan ook voldoende concurrentie en ben je naast je werk continue bezig met acquisitie. Netwerkborrels en evenementen zijn wekelijkse kost en de jacht op je volgende klus begint voordat de huidige is afgerond. Maar denk jij ook aan je online aanwezigheid?

Goed vindbaar zijn in bekende zoekmachines als Google of Bing zijn is de sleutel.
Maar hoe doe je dat? Hieronder volgen 5 praktische tips die jouw website beter vindbaar maken. In de fictieve hoofdrol zien we Jeroen Vos, freelance frontend developer uit Rotterdam.

VB

Tip 1: de Title tag

De Title tag of titel van de pagina wordt gezien als het belangrijkste gedeelte van een webpagina*. De titel omschrijft in maximaal 55 karakters exact wat er op de pagina staat en komt als de welbekende blauwe letters voor in de zoekresultaten van Google. Verwerk altijd de belangrijkste woorden in de titel van je pagina.
Aangezien Jeroen Frontend Developer is, freelancet en graag in Rotterdam wil werken zal de titel van zijn webpagina zijn: Freelance Frontend Developer | Jeroen Vos | Rotterdam.

* Mocht je zelf niet weten waar je dit precies instelt in je website vraag dit dan aan je webbouwer!

Tip 2: de URL

Een goede URL is belangrijk, niet heilig. Zorg er als Nederlandse zzp’er voor dat je in ieder geval een Nederlandse extensie hebt. Een .nl extentie rankt eenvoudigweg beter in Nederland dus liever geen .com, .org of .nu.

Daarnaast is het van belang om een pagina altijd een URL te geven die betrekking heeft op jouw belangrijkste keywords. Creëer dus geen URL’s als “/profiel/” of “/over-mij/” maar geef de URL meer betekenis als “/freelance-webdeveloper/” of “/freelance-copywriter/. Houdt er daarbij rekening mee dat een korte URL altijd beter te onthouden is en dat er niet meer dan 3 tot 5 woorden in voorkomen.

Jeroen heeft besloten dat hij graag gevonden wil worden op Freelance Frontend Developer en heeft zijn belangrijkste pagina dus ook zo genoemd: www.jeroenvos.nl/freelance-frontend-developer/

Tip 3: Meta omschrijving

De meta omschrijving staat altijd in het grijs onderaan in een zoekresultaat. Hoewel de meta-omschrijving niet wordt meegenomen in de positie van je website in de zoekresultaten is hij wel degelijk van belang.

Een goeie meta-omschrijving zorgt voor een hogere doorklikratio. Een hogere doorklikratio zorgt weer voor meer (potentiële) klanten.Daarom een paar tips:

• verwerk altijd jouw keyword in je meta omschrijving
• zorg voor een goeie call to action
• zet je telefoonnummer in je meta omschrijving

Zorg er verder altijd voor dat je Meta omschrijving omschrijft wat er op de pagina staat.

Voor Jeroen betekent dit dat hij aangeeft wat hij is, waar hij voor is in te huren en hoe je contact met hem kunt opnemen: Als Freelance Frontend Developer kan je mij inhuren voor uitdagende online projecten in de regio Rotterdam! Interesse? Mail mij of bel: 010-3010816

Tip 4: Inhoud

De piece de resistance: je content. Dit is waar alle eerdere onderdelen samenkomen. De Title tag, je meta-omschrijving en je URL geven de eerste hints aan Google in waar je pagina over gaat. De inhoud van je pagina bevestigen deze vermoedens. Zoekmachines zijn daarbij dol op content! Zorg er dus voor dat je pagina altijd aan de volgende voorwaarden voldoet:

• Keyword in de header van je pagina
• Voldoende content (meer dan 400 woorden)
• Keywords meerdere keren op de pagina
• Zorg voor één of meerdere plaatjes

Tip 5: Links

Een laatste praktische tip is het opbouwen van een zogenaamd linkprofiel. Dit zijn links vanaf andere domeinen die naar jouw website wijzen. Google vindt links belangrijk. Hoe meer links naar jouw website wijzen, hoe belangrijker zoekmachines jouw website achten en hoe hoger je komt in de zoekresultaten. Waar je deze links vandaan haalt? De makkelijkste manier is om je opdrachtgever te vragen of hij op zijn website een link wil plaatsen.

Wil jij nog meer tips over hoe je jouw website hoger in Google kan krijgen? Kijk dan eens op deze blog.

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →