5 gewoonten die succes in de weg staan
Erger jij je ook wel eens aan de onprofessionele houding van collega-zzp’ers? En wat is het dan precies waardoor de ergernis ontstaat? Is het puur persoonlijk of is er toch iets waar deze persoon zich schuldig aan maakt, waardoor de gunfactor al snel verdwijnt tijdens een gesprek en samenwerken verkeken is. Welke gewoonten zijn dit en kun je er de vinger op leggen.
Hoe werk je samen met een opdrachtgever of collega-zpp’er en laat je elkaar toch in de eigen waarde? En heel eerlijk, doe je ook wel eens aan zelfreflectie? Maak je jezelf misschien ook wel eens schuldig aan onhebbelijkheden, waar je niet direct bewust van bent. Want hoe val je op in de massa, zonder irritant over te komen of met gewoonten die, onbewust, niet in goede aarde vallen? Ben je als zzp’er op zoek naar de gunfactor, de weg naar succes, dan zijn hier vijf gewoonten die je zeker moet schrappen:
1. Vragende ogen
Waarschijnlijk routine, een tweede natuur, een manier van kijken waar je jezelf niet altijd van bewust bent. Maar, als je het niet eens bent iemand, neemt je instinct het over en laat je dit ongemerkt zien door simpelweg subtiel te reageren met je ogen, ‘vragende ogen’. Je gesprekspartner, collega-zzp’er of opdrachtgever kan dit al snel opgevallen zijn. Meerder malen ‘vragende ogen’ kan voor jouw gesprekspartner, onbewust, een vorm van afwijzing betekenen. Zaak is dus om jouw mening te ventileren, te bespreken en direct duidelijk te zijn tegenover alle betrokkenen, zodat alle ‘vragende ogen’ in het gesprek niet nodig zijn. Er geen negatieve spanning ontstaat.
2. “Het is wat het is”
De uitspraak “het is wat het is” kan een gewoonte zijn in jouw omgeving, thuis of bij vrienden, maar is het laatste wat een opdrachtgever wil horen van een veelbelovende zzp’er. Uitspraken over het bedrijf van de opdrachtgever zoals “het is wat het is” of “je weet hoe het hier is”, of “dat is gewoon hoe de dingen hier gaan” laten zien dat je je als zzp’er negatieve ideeën over de organisatie hebben gevormd waarvoor je aan het werk bent. In plaats daarvan zou je bij problematische beslissingen, wat onderzoek moeten doen en op het juiste moment moeten praten over mogelijke oplossingen met de opdrachtgever.
3. “Naar mijn mening”
Natuurlijk is het geweldig om je eigen mening te delen met iedereen, maar voortdurend gebruik van “naar mijn mening” klinkt defensief of klinkt zelfs alsof je niet bereid bent om deel van een te team uit te maken. Ook geef je zo, onbewust, signalen af dat je niet klaar bent voor de kans op vooruitgang. Ga selectief om met “naar mijn mening”.
4. “Jullie” syndroom
Er is geen snellere manier om jezelf te labelen als buitenstaander, door te verwijzen naar “jullie” als het gaat over jouw nieuwe opdrachtgever of collega-zzp’ers. Positioneer jezelf binnen een team met collega’s. Plaats jezelf aan één kant als het gaat om een nieuwe klus voor de opdrachtgever. Zo laat je zien dat je samen wilt werken een positieve manier van benadering. Het is “wij” en niet “jullie”.
5. “& * # $ @!”
Hoewel het gezond verstand zou moeten overheersen, is het verrassend te merken hoeveel mensen van mening zijn dat het gezamenlijk gebruik van scheldwoorden acceptabel is binnen een professionele setting. Ongeacht hoe onconventionele jouw tijdelijke werkplek of opdracht ook is, vloeken binnen een kantoor is het ultieme teken van onprofessioneel gedrag. Altijd in gedachten houden dat de vervloekingen je niet naar het punt van overtuiging zal brengen of iets extra’s zal toevoegen aan jouw verhaal. De concurrentie op de arbeidsmarkt is groot, zorg er dus voor dat dit onprofessionele gedrag jouw kans op vooruitgang niet verkleint.