Marketingtip voor zzp’ers: online reviews
Als zzp’er wordt je de laatste tijd misschien ook wel een beetje moedeloos van alle zwartkijkers, negatieve roeptoeters en azijnpissers (exusez le mot). Natuurlijk zit overal een kern van waarheid in en zijn er altijd twee kanten, maar je zal maar zzp’er zijn, je elke dag in het zweet werken en dan ‘s morgens weer het zoveelste negatieve verhaal in het nieuws voorbij zien komen. Daarom een positieve, handige marketingtip voor alle zzp’ers.
Online reviews
Zzp’ers heb je in alle soorten en maten. Nee, niet grote kleine dikke of dunne, maar professionele, aandachtige, geduldige, creatieve, technische, doortastende, vakkundige duizendpoten, die eigenlijk niet in een groep te vangen zijn. Wat wel al deze ondernemers bindt zijn ‘opdrachten’. Opdrachten zijn voor elke zzp’er als zuurstof, zonder kunnen ze niet en dat is dan ook wat alle zzp’ers met elkaar gemeen hebben. Om opdrachten te scoren moet je tegenwoordig als zzp’er alles in de strijd gooien en een belangrijke tool daarbij is het verzamelen van online reviews. Deze vorm van online marketing kan werken als het ouderwetse ‘hoort zegt het voort”. Door je netwerk, opdrachtgevers en andere belanghebbenden te mobiliseren via het online verzamelen van reviews zet je in één klap een mooi lijst om je eigen bedrijf, een soort gouden randje. Door anderen over jou te laten spreken en oordelen, heb je een marketingtool in handen, dat niet alleen niet gratis is, maar ook zeer krachtig. Je zet je zelf op een mooie manier, namelijk via anderen, in de etalage.
In de spotlight
Dus, klim in het toetsenbord en activeer je achterban, netwerk en opdrachtgevers. Dé plek waar je dit gratis, zonder verplichtingen en op een objectieve, leuke manier kan doen is de FOTY Awards. Bij de FOTY Awards draait het namelijk niet alleen om prijzen winnen, maar om jezelf in de etalage te zetten, te laten zien wat je als zzp’er waard bent. Zet jezelf als zzp’er in de spotlight en gebruik online reviews verzamelen als marketingtool.