6 tips voor een goede online présence

Opdrachten & tarieven
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Investeren in online profileren

De Nederlandse ondernemer heeft nog wat te leren als het gaat om online profilering. We zijn te bescheiden, te weinig zichtbaar en hebben niet altijd door hoe belangrijk marketing is, signaleert no-nonsense business mentor en vrijheidsondernemer Jeanet Bathoorn.

Ze deelt hier haar tips voor een goede online présence:

1. Zorg dat je LinkedIn-profiel op orde is
“Een professioneel profiel op LinkedIn is een must voor iedere ondernemer. Begin hier als starter meteen mee en zorg daarna dat je online profilering up-to-date blijft. De belangrijkste tip hierbij: schrijf je profiel voor je droomklant.”

2. Investeer in een goede, professionele website
“Het is het waard om hierin te investeren. Zorg voor een url met je naam, zodat mensen je makkelijk kunnen vinden. Heb je al een bedrijfswebsite? Je kunt ook en én doen. Al blog je alleen maar op je persoonlijke site, het helpt voor je vindbaarheid.”

3. Durf jezelf in de markt te zetten
“Nederlanders zijn vaak te schuchter, bescheiden en te weinig zichtbaar. We vinden het moeilijk om van onszelf te zeggen dat we een expert zijn. De Amerikanen zijn hier veel beter in. Neem daar een voorbeeld aan, maar doe het op een Nederlandse manier. Geen schreeuwerige teksten of hysterische knoppen op je website of via social media, maar subtiel. Kijk eens hoe anderen het doen. Gebruik hun technieken, maar blijf wel jezelf. Authentiek en eerlijk overkomen, is zo belangrijk.”

4. Wees zichtbaar via allerlei kanalen
“Er zullen ondernemers zijn die zeggen dat ze zonder social media kunnen, maar 80 tot 90 procent kan dat niet. Het is dé manier om potentiële klanten te laten zien wat je doet, dat je goed in je werk bent en zo die klanten binnen te halen. Het hangt van je doelgroep af voor welk medium je kiest, maar doe iets. Ik verbaas me er regelmatig over dat mensen een matig LinkedIn-profiel hebben of een niet al te goede website. Zij hebben niet door hoe belangrijk marketing is voor je zichtbaarheid. Het is niet nodig om jezelf honderd keer per dag in de schijnwerpers te zetten, maar zorg wel dat je dagelijks iets plaatst op Twitter, je Facebookpagina of een ander medium.”

5. Bouw een netwerk op
“Via social media kun je vrij makkelijk met mensen in contact komen. Zet er als je een uitnodiging stuurt even kort bij waarom je een connectie wilt maken. Like vervolgens de berichten of artikelen die contactpersonen delen, stel vragen en laat zien dat je zelf ook openstaat voor anderen.”

6. Houd vol
“Een netwerk en een naam opbouwen kost tijd. Investeer hier dus ongeveer een half uur per dag in en blijf dat doen. Zie het als een langetermijninvestering. Uiteindelijk gaat het zijn vruchten afwerpen.”

Dit artikel is geschreven in samenwerking met:

ziggozakelijk

Bent u geïnteresseerd in andere inspiratieverhalen, tips of wilt u een vraag stellen aan of kennis delen met andere ondernemers? Volg dan Ziggo voor ondernemers.

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →