Online review beïnvloedt keuze
Dat we voor een restaurant- of hotelboeking eerst naar verschillende reviews kijken is inmiddels al heel gewoon. Waarom niet de mening en ervaring van anderen meenemen in jouw beslissing en daarmee de kans op een flop minimaliseren. Logisch toch! Ook zzp’ers komen steeds vaker tot de conclusie dat reviews belangrijk zijn binnen hun vakgebied. Reviews als marketingtool.
Online review
Het geven van online reviews stijgt ook onder de zzp-klussers. Vooral de klussers binnen stucen, elektra en vloeren werden het best gewaardeerd, namelijk met een 9,1. Dit blijkt uit een analyse van Werkspot. Overall is het reviewcijfer dat de consument aan de klusser geeft een 8,9.
Het verschil tussen jongeren en ouderen, bij het online reviews bekijken en geven is nog steeds wel groot. Bij consumenten tussen 18 en 34 laat de helft hun keuze beïnvloeden door online reviews, maar vanaf 65 jaar ligt dit percentage 20% lager.
Het effect
Het effect van online reviews op de beslissing van consumenten is in 2015 ook gestegen, blijkt uit onderzoek van Werkspot. 41% van de consumenten kijkt naar de beoordelingen en laat zijn of haar keuze hierdoor beïnvloeden. Begin vorig jaar lag dit percentage nog op 36%. Inmiddels zijn al ruim 181.000 reviews achtergelaten op de klussite en streeft men er naar de kluswereld transparant en toegankelijk te maken voor de consument. Reviews zijn dan ook cruciaal. Consumenten helpen elkaar zo om een beter inzicht te krijgen in de kwaliteit die een zzp’er biedt. Dit maakt de beslissing om een bepaalde vakman wel of niet in te huren sneller en gemakkelijker.