Infographic: Zzp’er breidt kennis en netwerk uit via social media

Belangrijkste redenen voor zakelijk gebruik social media veranderd

UTRECHT – De zzp’er gebruikt social media als Facebook, LinkedIn en Twitter steeds vaker voor contact met collega-ondernemers (+17%) en het vergaren en/of delen van kennis (+12%). Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.179 zzp’ers in opdracht van Ziggo.

Volgens Ziggo zien we op hun LinkedIn-community voor ondernemers ook terug dat er steeds meer behoefte is aan kennis en netwerk. Met het aanbieden van inspirerende content voor en door ondernemers probeert Ziggo hen hiermee verder te helpen. De zzp’er gebruikt de genoemde platforms steeds minder vaak om de naamsbekendheid te verhogen (-19%) of de reputatie als expert te bevestigen of te verhogen (-10%). Het vergaren en/of delen van kennis is nu de belangrijkste reden om zakelijk actief te zijn op social media.

Jouw kennis en netwerk uitbreiden op de Dag van de ZZP'er? Download jouw toegangsbewijs

De Dag van de ZZP’er is hét zzp-event van het jaar waar je als (z)zp’er, freelancer of interim professional écht bij moet zijn. Download jouw korting voor een toegangsbewijs t.w.v. €19,95 hier.

Meer info

Opdracht scoren via social media

Bijna één op de twee zzp’ers die actief is op LinkedIn, scoort jaarlijks één of meer opdrachten via het platform (46%); daarmee is het zakelijk netwerk het meest effectieve platform voor zzp’ers. Facebook en Twitter volgen, met respectievelijk één op de drie en één op de vijf zzp’ers die succesvol zijn op deze platforms, zodra ze er eenmaal zakelijk actief zijn. Google+ (16%), WhatsApp (11%), Instagram (9%) en YouTube (7%) completeren de lijst.

Offline netwerken effectiefst

Offline netwerken is daarnaast bezig aan een opmars. De zzp’er besteedt wekelijks 8% meer tijd aan offline netwerken, waaronder borrels, bijeenkomsten en verenigingen. Klanten en opdrachtgevers vinden de zzp’er voornamelijk offline (66%). Wel is het aantal uren dat de zzp’er wekelijks aan offline netwerkactiviteiten besteedt, nog veel lager in vergelijking met de tijdsbesteding aan social media: namelijk slechts 2 uur per week.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête. Onder een representatieve steekproef van 1.179 zzp’ers in Nederland. Uitgevoerd door ZZP Barometer in opdracht van Ziggo. De resultaten zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen. Voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic (download PNG-versie):

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Terberg Leasing - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →