Infographic: Prettige werkomgeving steeds belangrijker voor zzp’er

Goed opdrachtgeverschap
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Zzp’er beoordeelt opdrachtgevers zwaarder op werkplek, collega’s en onboarding

NIEUWEGEIN – Zachte criteria zoals een goede werkplek met leuke collega’s en een goed geregelde onboarding (inloggegevens, pasjes, laptop etc.) worden steeds belangrijker gevonden door zzp’ers. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer in opdracht van Brainnet.

“De uitkomst van het onderzoek laat zien dat zzp’ers vooral behoefte hebben aan goede communicatie. En daarnaast steeds meer waarde hechten aan betrokkenheid bij de opdrachtgever. Dit sluit aan bij wat wij als Brainnet doen. Wij geven zzp’ers duidelijkheid over tarieven, voorwaarden en contracten.  Wij stimuleren ondernemerschap en helpen zzp’ers hierbij door jaarlijks meerdere inspiratiesessies, netwerkbijeenkomsten, E-learnings en workshops te organiseren,” aldus Anne Meint Bouma, directeur Brainnet.

Bij de hardere criteria zoals de overeenkomst, het tarief en de werkdruk is een lichte daling te zien. In volgorde van belang.

Communicatie blijft belangrijkste criterium

De zzp’er vindt de communicatie tijdens de opdracht en/of project bij de opdrachtgever nog altijd het belangrijkst. Op een schaal van 1 tot 10 scoort communicatie een 8.8. Daarna zijn de harde criteria tarief (8.1), overeenkomst (7.6) en de betalingstermijn (7.5) populair bij de beoordeling op het gebied van goed opdrachtgeverschap.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête. Onder een representatieve steekproef van 1.008 zzp’ers in Nederland. Uitgevoerd door ZZP Barometer in opdracht van Brainnet. De resultaten zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic  (download PNG-versie):

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →