De Lean Startup Mentality
Lean Startup, het is een term die je steeds vaker tegen zal komen. En dat is geen toeval, de Lean Startup Mentality is een manier van werken die bedrijven de mogelijkheid geeft om snel, efficiënt en goedkoop nieuwe producten en/of diensten te implementeren. Hierdoor kan je als bedrijf sneller schakelen en snellere groei realiseren.
De term Lean Startup is groot gemaakt door Eric Ries, in 2011 schreef hij het boek ‘The Lean Startup’. Na publicatie werd de nieuwe manier van werken enorm populair en op grote schaal toegepast bij internetondernemingen.
Normaliter werken bedrijven met een businessplan, daarin staan onder andere prognoses, doelstellingen en wat het product moet inhouden. Het is echter een lang proces waarin veel tegenslagen kunnen ontstaan. Hierdoor kan jouw plan al afketsen voordat het tot leven is gebracht.
Zorg voor het juiste product
De Lean Startup methode voorkomt dat plannen voortijdig afketsen en geeft je de mogelijkheid om snel en op kleine schaal experimenten op te zetten. Het doel is om op zoek te gaan naar een “Minimal Viable Product” (MVP), oftewel een zeer simpele versie van het uiteindelijke product.
Door goed te monitoren hoe en waarvoor de gebruikers je product gebruiken, krijg je goed inzicht in wat verbeterd kan worden. Op deze manier ontwikkel je een product waar je klant echt op zit te wachten. Dit is de reden waarom startups zo snel en goedkoop met nieuwe producten kunnen komen.
Begin klein
De werkwijze van Buffer is een goed voorbeeld hoe je via de Lean Startup Methode je product in de markt kan testen (valideren). Buffer is een app die je de mogelijkheid geeft om Social Media berichten in de wachtrij te zetten waarna ze automatisch geplaatst worden.
Voordat de oprichter het product ging ontwikkelen, wilde hij het product eerst gevalideerd hebben. Oftewel, bekijken of mensen zitten de wachten op het product.
Hij plaatste alleen een “landing page” online, hier werd kort uitgelegd wat het product inhield met daarbij een “Plans and Pricing” knop. Als je verder klikte, dan kwam je op een pagina waar beschreven stond dat er hard aan het product gewerkt werd en dat je jouw email adres konden achterlaten om op de hoogte te blijven. Op deze manier kon de oprichter zien of het een product is dat gewild is.
Nadat duidelijk was dat mensen daadwerkelijk geïnteresseerd waren in het product, was het tijd om te bekijken of mensen er ook voor wilden betalen. Dit testte ze door een extra pagina te plaatsen die prijzen toonden. Hieruit werd duidelijk dat er ook potentie was voor betalende klanten. Op deze manier heeft Buffer hun product gevalideerd door de uiteindelijke gebruiker.
Het voorbeeld van Buffer laat zien dat je zeer kleinschalig (en goedkoop) experimenten kan uitvoeren op basis van de Lean Startup Mentality.