Monitor jouw social media kanalen
Bij social media draait het allemaal om het samenspel, weet Corinne Keijzer. Als je het goed doet, kunnen die kanalen elkaar versterken. Maar hoe zorg je voor die verbinding? Zeven tips van de social media expert.
1. Zoek uit waar je doelgroep zit
“Het is slim om jezelf online te profileren, maar het is vooral belangrijk te weten waar je doelgroep zit. Als je weinig tijd hebt, probeer dan niet te veel kanalen (tegelijk) in te zetten. Liever één goed dan twee half. LinkedIn is voor iedere professional een must.”
2. Laat zien wat je hebt
“Social media is bedoeld om te laten zien wie je bent, maar dan moeten mensen wel weten dat je die verschillende kanalen gebruikt. Dat doe je niet alleen door volgbuttons te plaatsen op je website en in je e-mailhandtekening, maar ook door sharebuttons in te zetten. Die mis ik nog te vaak op websites, terwijl je bezoekers daarmee via een druk op de knop jouw content kunnen delen.”
3. Bloggers, vergeet niet te delen
“Schrijf je blogs? Vergeet deze dan niet te delen via al je kanalen en zorg dat mensen via je website ook weer makkelijk naar je Twitteraccount of Facebookpagina worden geleid. Klinkt logisch, maar het wordt nog vaak vergeten. Houd hierbij ook rekening met het tijdstip waarop je iets plaatst. Wanneer is je doelgroep op welk kanaal online?”
4. Toon je expertise
“Zonder door te slaan naar de spammodus, is het goed om te laten zien wat je in huis hebt. Denk daarbij altijd: wat heeft de lezer hier aan? Wees niet te bescheiden. Een mooie aanbeveling op LinkedIn? Deel ‘m op Twitter. Je mag trots zijn op wat je doet en bereikt.”
5. Reageer en anticipeer
“Je wilt natuurlijk dat mensen jouw content, en daarmee jouw kennis, delen. Reageer op een door hen gedeelde post van jou of bedank ze voor een retweet. Daarmee laat je weten dat je het op prijs stelt en bovendien krijg je zo nog meer aandacht voor je content.”
6. Pas je schrijfstijl aan het kanaal aan
“Kopiëren en plakken is niet de juiste manier om je content te verspreiden; je moet rekening houden met de communicatiestijlen voor de verschillende doelgroepen op de kanalen. Voor Facebook schrijf je wat losser en informeler, voor LinkedIn formuleer je juist weer zakelijker. En kies voor andere invalshoeken.”
7. Maak het je eigen
“Om social media echt goed te benutten, moet je elk kanaal dagelijks monitoren. In het begin is het even investeren, maar daarna kost het je gemiddeld een kwartier tot een half uurtje per dag. Zorg dat je het je eigen maakt. Je e-mail check je als het goed is ook een aantal keer per dag, dus doe dat bij social media ook.”
Dit artikel is geschreven in samenwerking met:
Bent u geïnteresseerd in andere inspiratieverhalen, tips of wilt u een vraag stellen aan of kennis delen met andere ondernemers? Volg dan Ziggo voor ondernemers.