80% geeft aan dat Wet DBA niet voor meer duidelijkheid zorgt
NOORDBEEMSTER – Sinds 1 mei 2016 hebben we te maken met de Wet DBA. Nu, een paar maanden later, is ruim 1 op de 3 zzp’ers (35,8%) voor alsnog niet van plan om zijn of haar opdrachten contractueel anders in te richten. Dit komt voornamelijk door de onduidelijkheid die samenhangt met de Wet DBA. Ruim 80% van de zzp’ers geeft aan dat de Wet DBA voor hen niet voor meer duidelijkheid zorgt. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 912 zzp’ers in samenwerking met IT-Staffing.
Uit het onderzoek blijkt dat er veel onduidelijkheid is bij zzp’ers. Veel gehoorde ar-gumenten om niet over te gaan op een modelovereenkomst zijn “Ik werk altijd al met een overeenkomst” of “Het is voor iedereen toch al duidelijk dat ik werk als zelfstandige”. De hele strekking van de modelovereenkomst voor wat betreft de Wet DBA is aan een groot deel van de zzp’ers totaal voorbij gegaan.
Onduidelijke communicatie
Slechts 3 op de 10 zzp’ers (29,5%) vindt dat de modelovereenkomsten van de Belastingdienst handig zijn. Opvallend is dat 4 op de 10 zzp’ers (37,8%) dit eigenlijk niet weten, zij geven aan de modelovereenkomst nog niet gezien of gevonden te hebben. Het overige deel (32,7%) heeft de modelovereenkomst wel gezien maar vindt ze niet handig. Slechts 30% van de zzp’ers die de overeenkomst niet handig vinden gaan de modelovereenkomsten van de Belastingsdienst toch gebruiken. De rest heeft nog geen flauw idee of ziet wel wat er gebeurd als ze op dezelfde manier blijven door-werken.
Onzekerheid door de Wet DBA
62,2% van de zzp’ers heeft zich voor de invoering van de Wet DBA eigenlijk nooit zorgen gemaakt over schijnzelfstandigheid, het opdrachtencriterium en/of naheffingen van de belastingdienst. Nu, na de invoering van de Wet DBA, maken 52,4% van de zzp’ers zich zorgen over zijn of haar bestaanszekerheid als zzp’er of twijfelen hieraan vanwege deze wet. Ook maken velen (54,9%) zich zorgen over het aantal opdrachten in de toekomst.
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 912 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer in-formatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, april 2016).
De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic. (download PNG-versie)