Freelance payroll versus de Declarabele Uren B.V. (DUBV)
Waar veel zelfstandigen en hun opdrachtgevers in de weer zijn om te zorgen voor een passende modelovereenkomst, zijn er ook (vooral opdrachtgevers) die manieren zoeken om niet met de modelovereenkomst te hoeven werken. Freelance Payroll en de Declarabele Uren BV (DUBV) zijn hier dus allebei geschikt voor.
Bij Freelance Payroll komt de zelfstandige, juridisch gezien, dus in loondienst van het payroll bedrijf. Het payroll bedrijf verzorgt de contracten, facturatie en de netto salarisuitbetaling na alle loonafdrachten. Bij de declarabele uren BV zet je als zelfstandige samen met een andere partij een BV op: de DUBV. Vervolgens kom je in loondienst bij je eigen BV. Hierdoor ben je zowel eigenaar/directeur van de DUBV, maar óók werknemer van de DUBV (en dus ook verzekerd van het sociale vangnet).
Toelichting
In veel opzichten hebben deze constructies dezelfde voordelen (en nadelen), maar waar zitten nu precies de verschillen? En waar moet je als zelfstandige vooral op letten bij het maken van de juiste keuze? In onderstaande factsheet wordt dit nader toegelicht:
Freelance Payroll vs. Declarabele Uren BV (DUBV) | Freelance Payroll | DUBV |
Sociaal vangnet (ww + aov) | Ja | Ja |
Werken met Modelovereenkomst (WDBA) | Nee | Nee |
Startersaftrek | Nee | Nee |
Volledige vrijwaring van eventuele aanspraken achteraf (schijnzelfstandigheid) | Ja | Ja |
Zelf aantal opdrachtgevers bepalen | Ja | Ja |
Debiteurenbeheer | Ja | Nee |
Facturatie | Ja | Nee |
Verplichte pensioenopbouw | Ja (na 6 maanden) | Nee (optioneel) |
Administratieve online portal (verwerking uren, loonstroken, jaaropgaven etc.) | Ja | Nee (Accountant, boekhouder of administratiekantoor) |
Duur contract(en) | Maximaal 5.5 jaar | Onbepaalde tijd |
Kosten | Vaste fee per gewerkt uur | – Eenmalig: Opzet BV / notariskosten / storten kapitaal
– Maandelijks: Abonnementskosten / ziekteverzuimverzekering – Jaarlijks: Administratie / Accountantskosten |
Heb je als (startende) ondernemer nog vragen hierover en wil je hierover sparren, dan kom ik uiteraard graag met je in contact: 020-618 31 31 / hesselink@easystaff.nl
De factsheet is ook in PDF formaat te downloaden via onze website: http://easystaff.nl/easystaff/informatie-downloads