5 Business Tips van Elon Musk

Tips van succesvolle ondernemers

Elon Musk is de oprichter en CEO van Tesla Motors en SpaceX, hij heeft tevens het bedrijf SolarCity onder zijn vleugels en heeft in het verleden Paypal opgezet en verkocht aan eBay. Op zijn 17e verhuisde hij vanuit Zuid Afrika naar Canada en daarna naar de Verenigd Staten om zijn technische en ondernemersdromen te volgen. Hierbij 5 business tips van portfolio ondernemer Elon Musk.

Hoe noemt de zzp'er zich het liefst? Download gratis het onderzoek

Weten hoe jouw collega-ondernemers zichzelf het liefst noemen? Download het onderzoek en ontvang exclusieve toegang tot feiten & cijfers over zzp’ers.

Meer info

Tip 1 Wees klaar voor een uitdagende trip, pijn is onvermijdelijk

Wanneer je een onderneming start dien je een hoge mate van pijn te kunnen verdragen. In het begin start je een bedrijf en dan lijkt alles heel goed te gaan. Je bent optimistisch en je ervaart een hoge mate van geluk. Na een tijdje komen de uitdagingen op je pad en en kan je een behoorlijke mate van ongelukkige ervaringen hebben. Tesla heeft het als bedrijf door al die uitdagingen net op het nippertje gered.

Tip 2 Lever een uitstekend product of dienst

Als je een nieuw bedrijf hebt of een markt betreed waar nog weinigen zich in bewegen dan is het belangrijk een goed product of dienst te hebben. Maar als jij je in een markt betreed waarin er al veel goede ondernemingen zitten, dan dien je er echt alles aan te doen om met kop en schouders boven de rest uit te steken en nog vele malen beter te zijn dan de gevestigde orde. Als je product of dienst slechts ietsje beter is, dan kopen klanten gewoon het merk dat ze al gewend zijn. Jouw merk dient excellent te zijn om klanten te laten overstappen naar jouw merk.

Tip 3 Zoek voortdurend naar feedback, ook van je vrienden!

Zoek constant naar feedback. Kritiek dat goed uitgedacht is, is zeer waardevol. Vooral van je vrienden. Je vrienden weten vaak wat er nog niet helemaal correct is aan je product of dienst. Ze zullen het uit zichzelf wellicht niet zeggen aangezien ze je niet zomaar willen teleurstellen. Je zult het dus even moeten vragen. Het betekent niet dat je vrienden altijd gelijk hebben, maar het is wel handig om goed te luisteren naar wat ze zeggen.

Tip 4 Vermijd ‘wishful thinking’ en werk hard

Wat is het verschil tussen wishful thinking en echt het volgen van je idealen? Je dient je redenering grondig te analyseren, door te zetten en hard te werken. Elon werk zelf 80-100 uur en geeft aan dat het je kans op succes vergroot. Als jouw concurrenten 40 uur in een project stoppen en jij 80 of 100 uur, dan doe jij in 4 maanden wat hen 1 jaar kost om te bereiken.

Wij geloven heilig in de zzp’er, omdat hij de ultieme specialist is.

ZZP Barometer

Tip 5 Zorg dat je team gelooft in jouw visie

Je team dient te geloven in jouw product of dienst. In het begin zullen weinig mensen geloven in wat je doet. Maar naarmate de tijd verstrijkt en er resultaten geboekt worden zullen steeds meer mensen in je team geloven in je visie. Als je een product of dienst hebt is het belangrijk om een goed model of demo materiaal te hebben zodat je teamleden het kunnen visualiseren. Zorg er daarna voor dat je jouw plan zo snel mogelijk tot uitvoering brengt.

Wil je de 5 business tips van Elon Musk zelf horen? Kijk dan naar deze videocompilatie van Elon Musk die ik voor je heb gemaakt.

Sentini Grunberg
Sentini Grunberg

Sentini Grunberg richtte in 2008 als 19-jarige haar eerste onderneming op: InMovement, een bedrijf waarmee ze dansworkshops voor kinderen organiseerde en trainingen aan bedrijven gaf op het gebied van vitaliteit en wellness. De afgelopen jaren is zij zich steeds meer gaan focussen op het geven van trainingen over netwerken, acquisitie en personal branding. Voor haar online YouTube-programma Behind The Mind interviewt ze ondernemers van Amsterdam tot Silicon Valley. Vanaf 2016 werkt ze onder haar eigen naam sentinigrunberg.com en runt ze een videomarketing bureau Grunbergpr.com.

Bekijk alle artikelen van Sentini Grunberg →
Apppwiki - ZZP Barometer

Op de hoogte blijven?

Ontvang iedere week de laatste feiten, cijfers, expertartikelen en downloads – speciaal voor jou geselecteerd door ZZP Barometer:

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →