Thuiswerken of flexwerken, waar moet je op letten?
Je eigen naam op een Zuidastoren zit er voorlopig niet in. Maar hoe organiseer je tot die tijd je werkplek? De medewerkers van ons bedrijf merken dat veel zzp’ers daarover dubben. Deze vijf tips helpen bij het kiezen voor een werkplek.
Grofweg zijn er twee opties: je blijft achter je eigen voordeur werken of je doet die achter je dicht en gaat op een andere locatie aan de slag. Thuis werken klinkt voor beginnende zzp’ers het aantrekkelijkst. Je zet je laptop op je bureau, zorgt voor een goede internetverbinding, legt je smartphone naast je, zet koffie en gaat aan de slag. Voor zzp’ers die in de zakelijke dienstverlening actief zijn, is dit een nagenoeg kosteloze werkplek.
Voor- en nadelen van werkplekken
De voordelen van thuis werken zijn niet alleen de lage kosten, maar ook de tijdswinst en de flexibiliteit. Tijdswinst omdat in de file rijden naar kantoor verleden tijd is en de werkdag direct na het ontbijt begint. Flexibiliteit omdat thuis zijn en werken naadloos in elkaar overgaan. De nadelen? Thuis werken kan eenzaam zijn, en het samenvallen van privé en werk in één huis is niet voor iedereen een positieve situatie. Kinderen kunnen thuis zoveel tijd opeisen dat er weinig werktijd meer overblijft. Werk je buitenshuis, dan kan het continue wisselen van werkplek tot vermindering van concentratie leiden. Let daarom goed op welke werkplek je uitkiest. Houd bij je keuze rekening met de volgende zaken.
1. Ben je huizenbezitter? Dan is er misschien een fiscaal voordeel
Kun je de kosten voor een werkkamer aftrekken bij de Belastingdienst? Als je huizenbezitter bent, kan dat. Maar de Belastingdienst stelt eisen aan een werkruimte, waaraan de doorsnee werkkamer niet voldoet. De kamer moet een zelfstandige werkruimte zijn, met eigen opgang en sanitair, die in theorie verhuurbaar is. Ook stelt de fiscus dat delen van de omzet aantoonbaar in of vanuit de ruimte gemaakt worden. Op de site van de Belastingdienst is meer informatie te vinden.
Wil je hoe dan ook een fiscaal voordeel, dan kun je de kamer laten vallen onder het ondernemingsvermogen. Hiervoor moet je meer dan tien procent van je woning (lees: je woningoppervlakte) zakelijk gebruiken. Dat betekent ook dat het gedeelte van de woning dat je zakelijk gebruikt niet meer bij je privébezit hoort. In bijzondere gevallen kun je jouw huis administratief opsplitsen, maar dit is niet gangbaar. Een boekhouder of adviseur kan dit met je bespreken. Onder de woning vallen ook aanhorigheden zoals een schuur, garage en land. Dus ook voor zelfstandig ondernemers met een werkplaats aan huis gelden deze regels.
2. Huur je een woning? Dan is er misschien ook een fiscaal voordeel
Ook voor huurwoningen gelden dezelfde eisen als voor koopwoningen: een zelfstandige ruimte van waaruit een groot deel van de omzet wordt gerealiseerd. Toch lijkt er een grotere mogelijkheid om kosten af te trekken. In augustus deed de Hoge Raad namelijk een verrassende uitspraak die ondernemers met een huurwoning de mogelijkheid geeft de kosten vrijwel geheel af te trekken. Omdat nog niet duidelijk is of het kabinet een reparatiewet zal optuigen in reactie op deze uitspraak, is de situatie onzeker. Leg de vraag welke mogelijkheden je hebt aan je belastingadviseur of boekhouder voor.
3. Heb je vermogen? Koop of huur een eigen bedrijfsruimte
Als je al enige jaren als zelfstandige werkt en je onderneming groeit, kun je behoefte krijgen aan een eigen bedrijfsruimte. Is het dan verstandig om te kopen of te huren? Dat hangt af van de situatie. Kopen geeft je de kans om te investeren in je eigen bedrijf: je steekt je geld in iets relatief waardevasts. De rente van de financiering kan lager zijn dan een huurprijs voor hetzelfde pand en je hebt als koper niet met de grillen van een verhuurder te maken. Huren kan juist interessant zijn voor wie geen vermogen wil of kan besteden aan een dergelijk grote investering. Of voor wie zich niet lang wil binden aan een locatie.
Je kunt ook huren en kopen combineren, door in privé het pand te kopen en dat aan je eigen bedrijf te verhuren. Met de huur kun je rente en aflossing betalen. En de huur kun je zakelijk fiscaal aftrekken. Zo word het pand een privé-inkomstenbron. Stijgt het pand in waarde, dan is dat een toename van je eigen vermogen. Onderzoek wat jouw bedrijf het beste past met je financieel adviseur of boekhouder.
4. Buiten werken? Zoek of een prettige en productieve werkplek
Ook in een café of koffietentje kun je prima flexwerken. Het zijn gezellige, warme locaties waar je bovendien contacten op kunt doen met andere zzp’ers. Dit sociale aspect kan zelfs opdrachten opleveren. Veel zelfstandigen zoeken elkaar op in de horeca, in hubs voor zelfstandigen of in kostenmaatschappen. De kosten daarvan kunnen variëren van de paar euro van een kopje koffie tot enkele honderden euro’s per maand.
Het zzp-bestaan heeft altijd baat bij een vitaal netwerk van sociale en zakelijke contacten. Een nieuwer fenomeen zijn kantoren van grote bedrijven die hun deuren openen voor zzp’ers. Achmea heeft bijvoorbeeld al in 2013 zijn deuren en kantines voor zzp’ers opengesteld. Ondernemers, zzp’ers en werknemers kunnen kosteloos gebruik maken van de ruimte. Achter je bureau, in de schuur of werkplaats of in de koffiebar; gun jezelf een ritme en een ruimte waarin je productiviteit het beste tot zijn recht komt.
5. Deel je een werkplek? Let op de risico’s
In een kostenmaatschap deel je met een groep andere zelfstandigen de kosten van een huurruimte. Dat maakt het mogelijk om samen goedkoop kantoorartikelen, apparatuur en meubilair te kopen. Je deelt de huurkosten van een grotere kantoorruimte, soms zelfs met eigen ontvangstruimte voor klanten. Het stelt je in staat om een aansprekend zakelijk adres te hebben. Houd bij het aangaan van een contract met een kostenmaatschap rekening met de risico’s. Welke opzegtermijn heeft het gezamenlijke huurcontract met de verhuurder? En wat gebeurt er als een of meerdere maten vertrekken? In zo’n geval kun je als blijvende huurder gedwongen worden om de huur van vertrekkende maten te dragen. Maak met elkaar afspraken over dergelijke gevallen.
Wat je ook kiest, zorg ervoor dat je inboedel goed verzekerd is. Je zakelijke inboedel in huis is vaak meeverzekerd tot een bepaald bedrag in de particuliere inboedelverzekering. Werk je buitenshuis dan kan een bedrijfsmiddelenverzekering een oplossing zijn. Zet je behoeften op een rij, en bepaal de beste oplossing voor jou en voorkom zo onnodige zakelijke risico’s.