Infographic: Financieel inzicht belangrijk voor zzp’ers bij boekhouden

Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
11 Shares

Zzp’er kiest boekhoudprogramma op basis van eigen onderzoek

UTRECHT – Zzp’ers vinden financieel inzicht het belangrijkste criterium voor een boekhoudprogramma. Ruim 70 procent van de zzp’ers geeft aan bij het kiezen van een boekhoudprogramma vooral hier op te letten. En een eenvoudige btw-aangifte staat ook hoog op de prioriteitenlijst van de zzp’er.  60,3 procent van de respondenten geeft aan dit een zeer belangrijk criterium voor een boekhoudprogramma te vinden. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1251 zzp’ers in samenwerking met MoneyMonk.

“Ook bij MoneyMonk horen we heel vaak dat het gebrek aan financieel inzicht het grootste struikelblok is voor zzp’ers. Dat ruim 70 procent van de zzp’ers aangeeft vooral hier op te letten bij de keuze van het geschikte boekhoudprogramma verbaast ons niet. Wij spelen sinds dag één in op deze behoefte. Als je zzp’ers kunt helpen bij hun administratie en goed kunt uitleggen hoe je moet boeken dan rolt daar vanzelf de juiste data uit. De kunst is om deze data te vertalen naar bruikbare rapportages. Zodat de zzp’er wel inzicht krijgt en daarmee de juiste (financiële) beslissingen kan nemen”, aldus Jasper Horstink, directeur van MoneyMonk.

Andere doorslaggevende factoren voor een boekhoudprogramma zijn volgens zzp’ers een automatische koppeling met de bank of de KvK (44,9%) en de mogelijk-heid voor uitwisseling van de gegevens ten behoeve van samenwerking met de boekhouder of accountant (42,3%). Planning en forecasting komen onderaan de lijst van criteria bij zzp’ers. Slechts 12 procent van de zzp’ers geeft aan dit belangrijk te vinden voor een boekhoudprogramma.

Zzp’ers doen zelf onderzoek

Zzp’ers baseren hun keuze voor een boekhoudprogramma voornamelijk op eigen onderzoek via internet. 49,3 procent van de zzp’ers heeft zijn boekhoudprogramma gekozen na het doen van onderzoek. Via bijvoorbeeld Google of vergelijkingsweb-sites. Veel minder zzp’ers (18,7%) kozen op aanraden van iemand uit hun eigen netwerk. Slecht 16 procent koos zijn boekhoudprogramma op aanraden van zijn boekhouder of accountant.

Deel zzp’ers gebruikt geen boekhoudsoftware

Waar de meeste zzp’ers hun boekhouding doen met behulp van online of offline boekhoudsoftware (59,5%), maakt 28 procent van de zzp’ers gebruik van Excel of Word voor het doen van de boekhouding. Vooral onder zzp’ers boven de 45 jaar is het gebruik van Excel of Word voor de boekhouding populair. 38 procent van deze groep maakt gebruik van deze programma’s. Jongere zzp’ers doen de boekhouding liever met behulp van online of offline boekhoudsoftware.  Slechts 14 procent van de zzp’ers onder de 45 gebruikt Excel of Word voor de boekhouding.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête. Onder een representatieve steekproef van 1251 zzp’ers in Nederland. Ze zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, april 2016).

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.
 (download PNG-versie)

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Kerncijfers

1,2M
Aantal zzp'ers

Bron: Kamer van Koophandel

Meer weten? Klik hier
100.12
ZZP Vertrouwensindex

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
€43,13
ZZP Tariefwijzer

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
€63 mrd.
Bruto ZZP Product (BZP)

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
7 events
ZZP Agenda

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
41 docs
Modelovereenkomsten

Bron: Belastingdienst

Meer weten? Klik hier

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Op de hoogte blijven?

Ontvang iedere week de laatste feiten, cijfers, expertartikelen en downloads – speciaal voor jou geselecteerd door ZZP Barometer: