“Ga op zoek naar dat wat plezier en energie geeft, dan komt geld vanzelf”

Interview met auteur Alex van der Hulst Uurtje factuurtje | ZZP Barometer

Alex van der Hulst over zzp-stereotypen in “Uurtje factuurtje”

Alex van der Hulst (Nijmegen, 1977) is zelfstandige zonder personeel. Hij schrijft voor NRC Handelsblad, Oor en De Gelderlander en maakt graag tijd vrij voor zijn racefiets. In 2015 verscheen van zijn hand het boek Draag nooit een gele trui, waarvan er meer dan 10.000 zijn verkocht. En nu is er dan een nieuw boek van zijn hand “Uurtje factuurtje”.

In het nieuwe boek beschrijft Van der Hulst de verschillende zzp-stereotypen (‘De ontslagen vijftiger’, ‘De Garfield zzp’er, ‘De zelfstandige met eelt’) en hun verschillen en overeenkomsten. Ook interviewt hij bekende (o.a. Sylvia Witteman) en niet bekende zelfstandigen uit verschillende sectoren over hun beroep. Beroemd of niet beroemd, met veel of weinig inkomsten, iedereen komt dezelfde dingen tegen.

Om Alex, als zzp’er, iets beter te leren kennen, zijn beweegredenen te doorgronden en te ontdekken wat zijn missie is, een interview met hem.

1. Hoe en waarom ben je ondernemer geworden?

In 2005 had ik het wel gezien als redacteur van het Nijmeegse universiteitsmagazine. Omdat veel werk ieder jaar hetzelfde was en ik meer ideeën en energie had dan ik daar kwijt kon.

2. Wat doe je precies? En wat is je missie?

Ik ben journalist. Ik schrijf voor NRC, maar ook voor veel andere titels. Daarnaast geef ik les op ArtEZ aan studenten Creative Writing. En ik schrijf dus boeken, over muziek, over wielrennen en nu dus over zzp’ers. Ik ben vooral bezig met schrijven, uitzoeken en mijn nieuwsgierigheid bevredigen.

3. Hoe ben je op de titel van jouw boek gekomen?

Die hadden we al heel vroeg bedacht. Zoals ik het me herinner een keer bij een overleg met mijn redacteur en iemand die aan het boek meewerkte. Het is een geijkte term die ook bij zzp’ers niet onbekend is.

4. Wat wil je bij de zzp’er bereiken met dit boek?

Dat ze zichzelf herkennen en zich amuseren. Ik geloof niet in boeken met stappenplannen die je rijkdom, succes en een vierurige werkweek beloven. Ik hoop dat de zzp’er na lezing van dit boek zichzelf gelukkig prijst met zijn of haar bestaan.

5. Door wie ben je geïnspireerd bij het schrijven van jouw boek?

Door alle zzp’ers in mijn omgeving die met tips, suggesties en vragen kwamen toen ik een wekelijkse column over het zelfstandigenbestaan in NRC schreef. Tijdens het schrijven had ik een speciale appgroep met de schrijfsters Nynke de Jong, Hanneke Hendrix, Nynke Sietsma en Japke-d Bouma die heel veel goede verhalen hebben aangedragen.

6. Wanneer is jouw boek succesvol?

Poeh, moet ik nu eigenlijk heilig zeggen: als er maar één zzp’er geïnspireerd raakt? Onzin natuurlijk, als ik heel veel boeken verkoop.

7. Wat is jouw favoriete (ondernemers)boek? En waarom?

Ik heb stapels van die boeken gelezen toen ik voor NRC er wekelijks eentje recenseerde. Daar word je niet altijd vrolijk van. Ik heb me wel kostelijk vermaakt met een heruitgave van The Peter Principle. Het is niet alleen erg grappig, ik ken er ook zo veel voorbeelden van die de theorie bevestigen.

8. Tot slot… wat is jouw belangrijkste tip voor de zzp’er?

Altijd op zoek gaan naar wat je het meeste plezier en energie geeft, dan komt dat geld vanzelf wel.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →