Pascal Boogaert over de “vrije vogels” in de creatieve industrie
Freelance tekstschrijver Pascal Boogaert is als zelfstandig creatief werkzaam in marketing en communicatie. Hij heeft twee boeken geschreven, waaronder ‘Vogelvrij’. In dit boek zijn de wijze levenslessen van meer dan 50 zelfstandigen verzameld. Daardoor is het boek een onmisbare vriend voor iedereen die als zelfstandige werkt, of wil werken, in marketing en communicatie. Pascal is tevens voorzitter van The Freeforce; een collectief van meer dan 150 freelancers.
In zijn boek ‘Vogelvrij’ schrijft Boogaert over levensbelangrijke levenslessen van freelancers die leven in de levendige wereld van marketing en communicatie. Alle soorten vrije vogels die rondfladderen in dit creatieve wereldje zijn ondervraagd voor zijn boek. Van fotografen tot regisseurs. En van strategen tot project managers. Ze hebben hun vrolijke en soms minder vrolijke anekdotes met Boogaert gedeeld. Hun ervaringen vormen de basis voor het boek. Gelardeerd met scherpe uitspraken van tientallen opdrachtgevers.
Om Pascal Boogaert, als zzp’er, iets beter te leren kennen, zijn beweegredenen te doorgronden en te ontdekken wat zijn missie is, een interview met hem.
1. Hoe en waarom ben je ondernemer geworden?
Waarom? Bij mijn laatste vaste baan was ik niet gelukkig. Mijn plan was om als freelancer binnen te gluren bij andere bedrijven. Om zo mijn ideale vaste stekkie te vinden. Dat is na 14 jaar nog steeds niet gebeurd ;-). Het vrije leven bleek veel beter bij me te passen.
Hoe? Ik had met mijn laatste werkgever een half jaar voorbereiding afgesproken. Zodat hij rustig kon zoeken naar een vervanger. En zodat ik rustig kon werken aan mijn portfolio, netwerk, visitekaartjes. Ideaal!
2. Wat doe je precies? En wat is je missie?
Ik ben zelfstandig tekstschrijver in marketing en communicatie. Ik bedenk dus concepten voor reclame-uitingen en schrijf daar ook teksten voor. Mijn missie is om van mijn concurrenten mijn collega’s te maken; werkvrienden. Zodat we elkaars leven leuker maken. En zodat we door samen te werken uiteindelijk ook beter en mooier werk kunnen maken voor onze klanten.
3. Hoe ben je op de titel van jouw boek gekomen?
De titel pakt met één woord de twee tegenstellingen van ons vrije leven. Aan de ene kant genieten we intens van onze vrijheid. Vrijheid om tijd in te delen, vrijheid om klanten te kiezen. Maar aan de andere kant voelen we ook dat we in een gevarenzone zitten. Haagse plannen zorgen voor slapeloze nachten, economische grillen voelen we als eerste, tarieven staan onder druk, je bent zo goed als je laatste werk, en natuurlijk die eeuwige onzekerheid als de telefoon even niet rinkelt.
4. Wat wil je bij de zzp’er bereiken met dit boek?
Dat we meer bij elkaar moeten komen. Meer van elkaar moeten leren. Elkaar meer moeten helpen. Zodat we samen kunnen groeien. Vandaar dat ik dit boek niet alleen heb geschreven. Ik heb 50 freelancers benaderd om hun tips en levenslessen te delen met andere zelfstandigen. En om het nog completer te maken heb ik ook agenten en opdrachtgevers geïnterviewd.
5. Door wie ben je geïnspireerd bij het schrijven van jouw boek?
Door twee werkvrienden van me: Tim Voors en Taco Zuidema. Zij delen dezelfde missie als ik: freelancers bij elkaar brengen om te profiteren van de collectieve kracht. Samen met Tim en Taco heb ik zeven jaar geleden een collectief opgezet van freelancers in marketing en communicatie met dezelfde missie: www.thefreeforce.com. Ik heb veel van Tim en Taco geleerd. En zij wakkerden het vuurtje bij me aan om dit boek te gaan schrijven.
6. Wanneer is jouw boek succesvol?
Eén recensie vatte het heel mooi samen: ‘Door het lezen van dit boek hebben de veelal solistisch werkende creatieve geesten er een dosis inspirerende collega’s bij. Om bij uit te huilen, moed te krijgen, trots te wezen en door te gaan.’ Als ik bij één lezer dit gevoel al kan overbrengen dan is mijn boek al succesvol. Dat is namelijk precies de mindset die ik wilde overbrengen.
7. Wat is jouw favoriete (ondernemers)boek? En waarom?
“Free: How Today’s Smartest Businesses Profit by Giving Something for Nothing” door Chris Anderson. De kern van het verhaal: veel geld verdienen door eerst iets gratis te doen. Een geweldige strategie die ik nog steeds toepas in mijn werk. Zo bied ik nieuwe opdrachtgevers soms no-cure-no-pay aan. Ik bied ze aan om me een dagje gratis is te huren. Zijn ze tevreden? Dan betalen ze wel. Zijn ze niet tevreden? Dan betalen ze niet. Deze gratis voet tussen de deur heb ik zo’n zes keer toegepast. En elke keer kreeg ik keurig betaald.
8. Tot slot… wat is jouw belangrijkste tip voor de zzp’er?
Die tip is al een paar keer gevallen: kom samen. Deel tips, deel klussen, deel klanten, deel de lol, deel het leed. Freelancers die delen vermenigvuldigen uiteindelijk hun workload en ook het plezier van hun zelfstandig bestaan.