Infographic: 90 procent zzp’ers werkt buitenshuis

Flexwerklocatie populair onder jonge, startende zzp’er

HOOFDDORP – Ruim 9 op de 10 zzp’ers werkt weleens buitenshuis. Wanneer zzp’ers buitenshuis werken doen zij dat in veruit de meeste gevallen (88,1%) op locatie bij hun opdrachtgever. Ook een flexwerklocatie en horecagelegenheden zijn populair, voornamelijk onder jonge en net gestarte zzp’ers. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.656 zzp’ers in opdracht van HNK.

Bijna een kwart van de zzp’ers (23,5%) werkt buitenshuis in een horecagelegenheid en 21,5 procent is op een flexwerklocatie te vinden. Slechts 12,1 procent van de zzp’ers die weleens buitenshuis werken, werkt in een eigen kantoor.

Remco Boelens, directeur HNK, herkent zich in deze trend: ‘’Zzp’ers zoeken steeds vaker een alternatief voor het thuiswerken. Horecagelegenheden worden hiervoor gebruikt, maar tegenwoordig ook steeds meer de flexwerklocaties. Hier werk je in een inspirerende, professionele omgeving met gelijkgestemden en wordt er vaak onderling zaken gedaan. Overigens zien wij ook een vergelijkbare trend bij MKB en corporates: deze organisaties stimuleren vaak werken in een professionele flexwerklocatie als alternatief voor het werken aan de keukentafel.”

Startende zzp’er werkt vaker thuis

De meeste zzp’ers die buitenshuis werken, zijn langer dan 5 jaar actief als zelfstandig ondernemer (73,2%). 17,9 procent is tussen de 2 en 5 jaar actief en 9,0 procent is minder dan 2 jaar zelfstandig ondernemer. Ook werken hoogopgeleide zzp’ers vaker buitenshuis. Ruim drie kwart van de zzp’ers die weleens buitenshuis werken is hoogopgeleid.

Jongere zzp’er vaker op flexwerklocatie te vinden

Waar de zzp’er buitenshuis werkt verschilt sterk per leeftijdscategorie en ondernemersfase. Zo werken vooral jongere zzp’ers en zzp’ers die net gestart zijn vaak op een flexwerklocatie. 30,8 procent van de zzp’ers jonger dan 35, en 41,2 procent van de zzp’ers die minder dan 1 jaar actief zijn, kiest voor een dergelijke locatie wanneer zij buitenshuis werken. Ook horecagelegenheden zijn onder deze laatste groep populair. Zzp’ers ouder dan 65 hebben in verhouding weer vaker een eigen kantoor (21,1%).

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 1.656 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, april 2017).

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.
(download PNG-versie)

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Terberg Leasing - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →