De hybride millenial | ZZP Barometer

Millennials willen flexibiliteit, zelfontplooiing en ruimte voor ontwikkeling

Uit onderzoek van FastFlex blijkt dat 45 procent van de hybride professionals zijn onderneming start vanuit de behoefte aan afwisseling, ontwikkeling en ‘employability’, oftewel aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt als professional. Persoonlijke groei staat bij professionals dus hoog in het vaandel. Professionals gaan steeds meer op zoek naar vrijheid, variatie in werkzaamheden en werkomgeving en ontwikkelingsmogelijkheden. Ervaring op verschillende gebieden en aantoonbare flexibiliteit zorgt voor een sterke positie op de arbeidsmarkt. In deze blog gaan we in op de groep van millennials onder de hybride professionals.

Millennials

Millennials zouden zich niet kunnen binden op het gebied van werk. Dit statement heeft een negatieve ondertoon, maar ik vraag me af of het slecht is. Ik zie dat veel millennials steeds vaker veranderen van baan. Ook het combineren van banen wordt steeds populairder, in vaste dienst of in de vorm van ondernemerschap. Ten opzichte van eerdere generaties is dit gedrag van millennials relatief nieuw voor onze arbeidsmarkt. Ondanks dat wij vanuit historie een flexibele arbeidsmarkt hebben was het vaste contract en de bijbehorende voorwaarden jarenlang heilig. Naast dat het vaste contract zeldzamer wordt worden ook de grenzen tussen werk, privé en hobby steeds vager.

De millennials kiezen vaker voor flexibele contracten. Zij plaatsen werkzekerheid boven baanzekerheid. Een vast contract staat niet langer bovenaan de eisenlijst, maar maakt plaats voor ontwikkeling en variatie. YoungCapital en Universiteit Utrecht publiceerden afgelopen maand een onderzoek waaruit blijkt dat 60 procent van de Europese jongeren liever een contract heeft voor een bepaalde tijd, dan een vast contract. In Nederland geldt dit voor ongeveer de helft.

Op het eerste gezicht lijkt de voorkeur voor een flexibel contract misschien onlogisch, maar er is zeker wat voor te zeggen. Met een flexibeler contract kan er makkelijker ingespeeld worden op belangrijke levensgebeurtenissen, zoals het starten van een studie, het stichten van een gezin en het vinden van de balans tussen werk en privé. Op deze manier houden millennials alle opties open. Ik vind dat deze houding laat zien dat millennials betekenisvol werk willen doen en voortdurend interesses uitbreiden en ontplooien. Daarnaast zijn millennials zich ook bewust van het feit dat het vaste contract niet altijd zo vast is als vroeger. De zekerheden die achter een vast contract zitten zijn lang niet altijd meer zo stevig als jaren geleden.

Ondernemend

Steeds meer jongeren starten naast betaald werk een onderneming. Zij zien niet alleen economische kansen maar binnen hun eigen onderneming kunnen zij bijvoorbeeld ook hun passie kwijt. Denk aan een professional die naast zijn werk een webshop start, of iemand die naast zijn of haar baan een fashionblog heeft.

Zelf benut ik al jaren de kansen die de hybride arbeidsvorm biedt. Als Business Developer bij FastFlex heb ik ook mijn eigen bedrijf, Marketives, waarin ik ondernemers ondersteun bij hun strategische (marketing) vraagstukken. Hierover heb ik duidelijke en goede afspraken gemaakt en ook contractueel vastgelegd. De lessen die ik leer en de ervaringen die ik opdoe in beide rollen zijn zeer divers, maar juist toch altijd waardevol voor beide rollen.

Kortom, jongeren hebben behoefte aan flexibiliteit, zelfontplooiing en ruimte voor ontwikkeling. Zij combineren banen om hun kennis vanuit verschillende rollen te vergroten. Of zij starten een onderneming om werk te combineren met een passie. Deze nieuwe visie op werk is geen trend, maar een ontwikkeling. Organisaties zullen hierop moeten anticiperen, hun blikveld verbreden en de nieuwe houding omarmen. Ook voor professionals die hun ondernemendheid meer ruimte willen geven is de hybride contractvorm een mooie kans.

Meer weten over de hybride professional? In het whitepaper ‘Maak plaats voor de hybride professional’ wordt dieper ingegaan op het fenomeen. Er worden handvatten gegeven waaraan de werkgever en de hybride professional moeten denken om deze contract- en arbeidsvorm op een goede manier vorm te geven.

Niels Huismans
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →