Website vs. funnel: verbeter jouw online marketing als zzp’er

Website vs. funnel | ZZP Barometer

Waarom een funnel essentieel is voor jouw bedrijf

Wil jij blijven groeien met jouw onderneming? Dan is het tijd om je website gedag te kussen en de nieuwe mogelijkheden te omarmen. Mijn bewering is: een website is niet meer van deze tijd. Een unieke online ervaring voor jouw onderneming creëer je met een funnel. Een funnel; misschien heb je er weleens van gehoord. Maar wat is dat nou precies? En waarom is een funnel nou zoveel beter dan een website? Dat ga ik je in dit artikel uitleggen.

Als ondernemer wil je niet worden ingehaald door de rest. Het is daarom belangrijk nu in actie te komen en mee te bewegen met alle veranderingen die momenteel plaats vinden. Vooral online ligt wat dat betreft momenteel heel veel potentie. Dit is de tijd om jouw business online neer te gaan zetten, want over een paar jaar is dat ook in Nederland de normaalste zaak van de wereld. Wacht dus niet totdat de rest je heeft ingehaald!

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

Wat is een funnel?

Nu hoor ik je denken: wat is dan precies een funnel? Laat ik beginnen met iets uit te leggen over jouw website, jouw digitale hoofdkantoor online. Waar mensen kennis maken met jou als bedrijf en met wat jij te bieden hebt. Je kunt het ook wel zien als jouw online visitekaartje. Daar stel je jezelf voor en laat je mensen weten wat jij voor hun kan betekenen.

Het nadeel van een website is dat het een “platte” ervaring is. En waarom zeg ik nou “platte” ervaring? Mensen landen op jouw website en krijgen informatie door middel van foto’s, tekst, en in sommige gevallen ook video. Op een wat geavanceerdere website worden bezoekers soms nog gevraagd hun gegevens in te vullen voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of E-book, maar daarna houdt het op. Bezoekers op deze websites moeten dus zelf uitzoeken of jij biedt waar ze naar op zoek zijn. Je laat ze eigenlijk aan hun lot over. Nadat ze ontdekt hebben of de oplossing bij jou te vinden is of niet, stopt de ervaring.

Een funnel zorgt er daarentegen voor dat mensen aan de hand worden meegenomen in jouw wereld of onderneming. Je geeft ze van het begin tot het eind een online ervaring, en staat klaar om hun hand vast te pakken en ze stap voor stap mee te nemen door het proces.

Bezoekers aan de hand nemen

Om een voorbeeld te geven; stel je wilt een appeltaart maken en je gaat boodschappen doen. Je loopt een supermarkt in waar je nog nooit bent geweest, in een stad waar je ook nog nooit bent geweest en hebt geen idee waar je moet beginnen. Je ziet al die verschillende producten en gangpaden en moet zelf op zoek naar alle ingrediënten. Stel je dan voor dat er op het moment dat je binnenkomt een persoonlijke assistent naar je toe loopt en je vraagt waar je naar op zoek bent. Vervolgens loopt de persoon met jou de supermarkt door om alle ingrediënten aan te wijzen. En daarnaast geeft hij je ook nog waardevolle suggesties om die appeltaart nóg lekkerder te maken…

Dat is eigenlijk wat een funnel doet. Je laat mensen niet aan hun lot over, je weet waar je ideale klant naar op zoek is en dat bied je deze persoon stap voor stap aan. Daarmee geef je hen het inzicht dat jouw bedrijf een fijne partner is en dat jij de perfecte partij bent om mee te gaan samenwerken, of om jouw dienst of product af te nemen.

Laat de klant jou leren kennen

Mensen maken tegenwoordig bijna geen beslissingen meer puur op een buitenkant van iets. Jij ook niet toch? Zou jij een huis kopen zonder de binnenkant gezien te hebben? Nee, precies! Je wilt weten hoe de woonkamer, keuken en badkamer eruit zien, of er wel genoeg opbergruimte is, of de schuur wel groot genoeg is voor jouw auto of de fietsen van het hele gezin, en of de ligging van de tuin wel goed is. Op basis daarvan bepaal je of de prijs die gevraagd wordt wel realistisch is en of je dat ervoor wilt bieden.

Als jij jouw potentiele klant meeneemt jouw wereld in, zal hij je leren kennen, waarderen en vertrouwen. Dit is het basisconcept voor het aangaan van een relatie tussen jou en de klant. Het is dus belangrijk dat jij op jouw website een voordeur plaatst die leidt naar een funnel, zodat jij mensen als het ware mee naar binnen neemt. Zo kun je laten zien wie je bent, waar je voor staat, hoe jij dingen aanpakt en waarom je het zo aanpakt. Maar ook welke resultaten je hebt bereikt en wat het voor hen zou kunnen betekenen. Afhankelijk van alle informatie die bezoekers hebben ontvangen kunnen ze een weloverwogen beslissing maken. Op die manier kun je jezelf onderscheidend in de markt zetten.

Tussen alle oplossingen die er al zijn kun je écht laten zien waarom ze bij jou moeten zijn. Iedereen is namelijk uniek, heeft zijn eigen oplossing en zijn eigen doelgroep. Je geeft je potentiele klanten de informatie die ze nodig hebben om de juiste beslissing te kunnen maken voor zichzelf, voordat ze geld gaan uitgeven. Het is daarom van essentieel belang dat jij jouw unieke funnel gaat ontwerpen voor jouw onderneming.

Heb jij jouw missie, visie en strategie op een rij? Download deze gratis checklist

Jij kan als freelancer, interim professional of (z)zp’er moeite hebben met het opstellen van je missie, visie en strategie. Download onze gratis checklist en krijg hulp bij het opstellen van jouw missie, visie en strategie.

Meer info

Hoe ontwerp je nou zo’n funnel?

Een funnel bestaat uit een aantal fases:

  1. De juiste doelgroep vinden: het is belangrijk dat je de juiste mensen vindt, jouw ideale klant.
  2. Deze mensen uitnodigen en laten zien wat mogelijk is: deze mensen wil jij natuurlijk uitnodigen om in ‘jouw huisje’ te kijken.
  3. Vrijblijvende, waardevolle informatie geven waardoor ze je leren kennen: deze informatie geef je zodat ze je kunnen leren kennen, kunnen zien wie jij bent en waar je voor staat.
  4. Een gedeelte van de oplossing geven in ruil voor hun e-mailadres: zo kunnen ze ervaren hoe jij werkt en wat het voor hen zou kunnen betekenen.
  5. Kijkje achter de schermen: meer waardevolle informatie en content. Hier is een mooie gelegenheid om jouw brand-story te vertellen, inclusief de resultaten die jij behaald hebt.
  6. Zorg dat je een helder ‘aanbod’ hebt: laat jouw potentiele klant weten wat de mogelijkheden zijn.
  7. Een duidelijke productlijn: een duidelijke productlijn waarbij mensen die tevreden zijn ook een volgende stap zouden kunnen zetten. Hier komen wij nog op terug in een volgend artikel – ontwerp jouw Waardeladder.

Laat mensen dus bij je binnenkijken, laat zien hoe je dingen aanpakt en wat je voor hen kan betekenen. Zo kunnen ze een goede beslissing maken of jij de partij voor hen bent of niet. Dat is het belang van een funnel.

Wil jij graag jouw eigen unieke funnel ontwerpen en wil je daar graag hulp bij? Dat kan! Bij de Field of Dreams Academy hebben wij maandelijkse workshops waarin wij samen met ondernemers deze funnel ontwerpen, in één dag. Wil je hier meer informatie over? Kijk dan op http://fieldofdreams.academy/

Binnenkort komen er meer artikelen over dit en gerelateerde onderwerpen, dus houd deze site goed in de gaten.

Succes met alles wat je doet!

Max van Rooy
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Orange Funnels (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Orange Funnels kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →