Meten is weten | ZZP Barometer

Meet wat je doet en blijf werken aan je bedrijf

Sinds 6 weken loopt mijn lief hard. Voordat hij begint struint hij op internet naar kekke schoenen, met extra demping. Koopt hij een hartslagmeter en download hij een fijne app om precies te kunnen zien welke afstand hij heeft gelopen en hoeveel tijd hij daarover heeft gedaan. Meten is immers weten…

Ik loop al wat langer. Nou ja, het lukt me inmiddels om een kilometer of 5 te sjokken. En ik ben best tevreden. Ik had nog een paar oude sportschoenen in mijn kast. En daar moest ik het maar mee doen. Gek genoeg gaat het de ene keer echt super en de andere keer lukt het me niet om het hele rondje te lopen zonder te stoppen. Een rode kop heb ik wel steeds…

Grappig genoeg pak ik het in het ondernemen heel anders aan. Dan zorg ik juist dat ik meet. Dat ik weet wat het effect is van wat ik doe. Ik heb er een hekel aan om onnodig bezig te zijn. Tijd is een schaars goed, nietwaar…? Ik ben heel benieuwd of jij meet wat je doet. Online kan je bijvoorbeeld of de volgende manieren meten:

  • Voor je website doe je dat bijvoorbeeld met Google Analytics.
  • De statistieken van Facebook en MailChimp bekijk je in de programma’s zelf.
  • Een volledig overzicht van al je Social Media statistieken krijg je met een Social Media Managementtool, bijvoorbeeld Buffer, Hootsuite en Sproutsocial.

Lees je statistieken dagelijks of wekelijks uit, afhankelijk van je activiteiten op internet, maar in ieder geval op een vast moment.

Google Analytics en WordPress

Heb jij een WordPress-website en wil je de statistieken bij gaan houden? Dan kan dit met de online software van Google Analytics. Het instellen van Google Analytics is best even lastig. Ik raad je daarom aan de tijd te nemen om je hierin te verdiepen en er meerdere instructiefilmpjes over te bekijken. Heb je daar geen behoefte aan en is het iets te veel abacadabra voor jou: vraag een expert om het voor je in te stellen en er uitleg over te geven.

Zelf aan de slag met Google Analytics

Wil je het toch zelf proberen? Dan kunt je op internet heel wat instructiefilmpjes vinden om te leren werken met Google Analytics. Het is wel even zoeken naar een Nederlandstalig filmpje, maar als je dit in de zoekwoorden (in Google of YouTube) zet dan moet het zeker lukken. Kijk daarbij wel even naar de leeftijd van het filmpje; de online ontwikkelingen gaan zo snel dat de video al behoorlijk achterhaald kan zijn. Met dit Engelstalige filmpje kom je in ieder geval een heel eind.
Je kunt natuurlijk ook een betaalde online of offline cursus volgen. Dan weet je zeker dat je het programma goed onder de knie krijgt en voldoende hulp zult ontvangen. Wat je in ieder geval nodig hebt is een Google-account (G-mail). Een Google Analytics-account maak je aan op: https://www.google.com/analytics/.

Statistieken

Om je statistieken uit te lezen moet je Google Analytics-account gekoppeld worden aan je website door een stukje code op je website te plaatsen. Dit kan handmatig, maar de makkelijkste manier om dit te doen is met een goede Google Analytics-plugin, zoals Google Analytics by Yoast. Heb je Google Analytics goed ingesteld (met behulp van de instructiefilmpjes of een expert) en gekoppeld aan je website? Dan zal het programma data gaan verzamelen en omzetten in prachtige schema’s vol waardevolle statistieken.

Waar zou je naar kunnen kijken om je website mee te analyseren?

  • Hoeveel bezoekers komen er op mijn website?
  • Waar komen ze binnen?
  • Welke pagina’s worden er bezocht?
  • Welke route nemen mijn bezoekers bij aankomst op de website?
  • Waar komen de bezoekers vandaan? Google, social media of een andere website?
  • Welke apparaten en browsers worden er gebruikt om mijn website te bezoeken?
  • Wat is het bouncepercentage? Met andere woorden: welk aandeel van de bezoekers gaat na aankomst op de website direct weer weg zonder een volgende pagina te bekijken?
  • Hoe lang zijn mijn bezoekers op mijn website of op een bepaalde pagina?
  • Waar wonen mijn websitebezoekers?
  • Welke knoppen worden het meest aangeklikt?

Ben je er behendig in geworden? Stel dan ook doelen in om veel meer statistieken te bekijken en koppel ze aan je social media of je nieuwsbriefprogramma’s.

Excel

Naast het analyseren van online gegevens houd ik al jaren bij hoe klanten bij mij terecht komen. Ik herken voor mijzelf een stuk of zes vaste kanalen. Die heb ik duidelijk in beeld. Ik kan je dat ook met één druk op de knop laten zien. Zo kun je mij, als je me ‘s nachts wakker maakt, ook vragen welke omzet ik tot dan toe heb gedraaid en wat er nog bij moet komen om mijn gestelde doelen te halen. Het klinkt misschien wat overdreven, maar het is ongelofelijk belangrijk om te weten wat je doet en om te blijven werken aan je bedrijf. Ken je cijfers! En tot slot: kijk er niet alleen naar, maar doe er ook iets mee. Analyseer de gegevens, trek je conclusies en maak aanpassingen waar ze nodig zijn. Leer van wat je controleert!

Vind je dit handige tips? Reserveer dan mijn boek: Geef je bedrijf een Kickstart. Dit en nog heel veel andere super fijne weetjes vind je hierin.

Jolanda Wicherson

Jolanda Wicherson is sinds 14 jaar ondernemer en de laatste jaren actief als ondernemerscoach. Ze helpt ondernemers in hun persoonlijke en zakelijke groei. Jolanda is bekend geworden door het  acquisitiebord, haar titel zakenvrouw van Flevoland 2015. Onlangs verscheen haar boek ‘Geef je bedrijf een KICKSTART: Klanten vinden en binden in de eerste vijf jaar van je onderneming’. Jolanda’s motto: begin maar gewoon…

 

Bekijk alle artikelen van Jolanda Wicherson →
Appwiki - ZZP Barometer

Dit zijn de beste softwareprogramma’s van 2021 voor zzp'ers :



e-Boekhouden.nl

Visma

Rompslomp.nl

DigiBTW

MoneyMonk

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →