Hoe overtuig ik mijn doelgroep?

Hoe overtuig ik mijn doelgroep? | ZZP Barometer

De kracht van een goede animatievideo

Je ziet ze vast regelmatig voorbij komen: korte geïllustreerde video’s die een dienst of product uitleggen. Ook wel explainervideos of uitleganimaties genoemd in gewone taal. De ene video spreekt je meer aan dan de andere. Bij sommige blijf je geboeid kijken en bij andere haak je meteen af. Wat is nou het geheim achter een heldere overtuigende animatievideo?

Kort en bondig

Beeld zegt meer dan 1000 woorden. Een veel gebruikte uitspraak door mediabureaus, maar er zit wel een kern van waarheid in. Beelden worden in 13 milliseconden (0,013 seconden) verwerkt door ons brein. Bij geschreven tekst duurt dit aanzienlijk langer, blijkt uit onderzoek. Daarnaast wordt gesproken tekst weer sneller verwerkt dan tekst die we oplezen. Doordat een animatie vaak beeld, tekst en woord combineert, verwerken we de animatie vele malen sneller.

De spanningsboog van een bezoeker op internet is tegenwoordig kort. Men wil snel de juiste informatie vinden. Houd het dus lekker kort en bondig. De spanningsboog neemt na 60 seconden aanzienlijk af. Het is dus belangrijk om jouw boodschap binnen 75 seconden over te brengen. Hoe sneller ons brein de informatie kan verwerken, hoe eerder het de boodschap voor waar aanneemt. Een te lange animatie is dus vaak minder doeltreffend. Dit hangt overigens wel van het doel af. Een animatie die intern wordt gebruikt onder medewerkers om nieuwe ontwikkelingen duidelijk te maken mag best wat langer duren. Dan is het hoofddoel namelijk vooral informeren en niet verkopen.

       

Schakel een specialist in

Een animatie moet niet alleen een goed verhaal hebben. Het moet er ook mooi uitzien, goed klinken. Zorg er dus voor dat u een specialist inschakelt met veel ervaring in het maken van dit soort animaties, en bepaal goed of het waard is hierin te investeren. De prijzen variëren nog al; van 3.000 tot 12.000 euro, afhankelijk van wat de wensen zijn. Denk hier dus goed over na.

Een goede specialist weet vaak een animatiestijl te creëren die goed aansluit bij jouw organisatie en doelgroep. Hij of zij kan je ook adviseren over het gebruik van een juiste voice-over en over het opstellen van een goed videoscript. Het maken van een goede unieke animatie op maat is een proces dat doorgaans erg veel tijd in beslag neemt. Door veel detail aan te brengen in de animatie, zoals soepele bewegingen of grappige elementen, blijft de kijker geboeid tot het eind en zal de boodschap goed overgebracht worden.

Bas van Maanen
Bas van Maanen

Bas van Maanen is een groot animatieliefhebber en heeft ruime ervaring in het maken van explainervideo’s voor bedrijven in alle sectoren. Dit doet hij vanuit zijn eigen onderneming; Explainit. De op maat gemaakte animatievideo’s zorgen ervoor dat uw boodschap duidelijk en helder overkomt bij uw doelgroep.

 

 

Bekijk alle artikelen van Bas van Maanen →
Appwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →