Hoe bepaal jij wat slim is om uit te besteden?

Avatar foto Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Slim uitbesteden als zzp'er | ZZP Barometer

Maak terugkerende werkzaamheden voor jezelf inzichtelijk

Werk uitbesteden aan een Virtueel Assistent (VA). Dat klinkt als een goed plan. Zeker wanneer je te druk bent en onvoldoende tijd hebt voor klanten. Als je kansen moet laten schieten door tijdgebrek. Enorme ambities hebt om verder te groeien maar hier gewoonweg niet aan toe komt. De hamvraag is dan: wat is slim om uit te besteden?

Als je nooit eerder met een Virtuele Assistent hebt samengewerkt, ben je geneigd om kleine klusjes over te dragen. Dat is overzichtelijk. Je weet waar het over gaat. Je hebt het gevoel dat het niet fout kan gaan. Het probleem is echter dat je niet structureel werkt aan het bouwen van de fundering van je bedrijf. Het blijven klusjes. Je werkt niet aan een basis waarmee je bedrijf kan groeien. Gemiste kans! Een VA is veel te duur voor klusjes. En jij moet steeds weer instructies geven en de VA aansturen wat veel te veel tijd kost.

Het is veel belangrijker om concreet te bepalen waar je naar toe wilt werken met je bedrijf. Wat is je doel? Welke onderdelen van je bedrijf kunnen beter, slimmer en anders ingeregeld worden? Misschien zelfs geautomatiseerd worden? Waardoor jij jezelf gaat vrijspelen. Zodat jij je kunt richten op werkzaamheden die jij het liefst doet.

Gericht werken aan de fundering van jouw bedrijf

Het boek De Ondernemersmythe van Michael E. Gerber beschrijft heel goed wat ik daarmee bedoel. Hij legt uit waarom kleine bedrijven vaak vastlopen omdat ze niet gericht aan de fundering van hun bedrijf werken.

Door een plaatje van je bedrijf te maken in de vorm van een organigram, maak je voor jezelf inzichtelijk welke onderdelen jij in je bedrijf hebt. Jij staat als CEO bovenaan het organigram van je bedrijf. Jij bepaalt je strategie, je visie, je doel. Daaronder staan de verschillende onderdelen. Net als grote bedrijven heb jij ook de onderdelen marketing, sales, financiën, etc. Bij elk van deze onderdelen heb je een aantal taken te vervullen. En als zzp’er staat bij elke taak jouw naam vermeld. Daarmee bedoel ik dat jij alles in jouw bedrijf beheert, alles uitvoert, overal zelf verantwoordelijk voor bent.

Concreet stroomlijnen van terugkerende werkzaamheden

Laat ik een concreet voorbeeld noemen. Stel jij schrijft ook blogartikelen en verstuurt deze naar jouw volgers. Wat moet er gebeuren: een tekst schrijven, een afbeelding erbij zoeken, spelfouten checken, blog op website publiceren, SEO invullen, het artikel naar je volgers mailen, het artikel delen op social media. Eens?

Dat zijn allemaal verschillende taken voor je online marketing. Als je naar deze taken kijkt, welke moet jij echt zelf oppakken? Welke kan je uitbesteden aan een Virtueel Assistent? Als je op deze manier naar het organigram van je bedrijf kijkt, werk je heel concreet aan het stroomlijnen van terugkerende werkzaamheden waarbij je jezelf zoveel mogelijk uit de operatie haalt.

In dit voorbeeld zal de blog tekst door jou geschreven worden, maar alle andere taken kun je aan de VA overdragen. Doordat het terugkerend is, weet zij exact hoe dit in jouw bedrijf ingeregeld is en kan zij dit keer op keer zelfstandig voor je oppakken. Zo bouw je aan de fundering van je bedrijf en speel je jezelf vrij.

Ga zelf aan de slag met het organigram en bepaal wat jij kunt uitbesteden: download hier het organigram

Avatar foto
Petra Fehring

Petra Fehring is sinds 2008 zelfstandig ondernemer en heeft in 2013 de Academie voor Virtueel Professionals opgericht. De Academie is de eerste opleiding in Nederland en België waarin trainingen aangeboden worden voor Virtueel Assistenten (VA), Virtueel Professionals (VP) en Virtueel Managers (VM). Nieuwe beroepen in een nieuw ontstane markt voor professionals die weten dat ze meer in hun mars hebben, het heft in eigen hand nemen en zelfstandig ondernemer worden.

Bekijk alle artikelen van Petra Fehring →

Aanbevolen

Financien | ZZP Barometer
Infographic: wat is de groeiambitie van de zzp'er?
Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Het realiseren van zzp -groeiplannen
Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →