“De tintelende energie voor iets waar je hart naar uitgaat”

Boek interview: “De tintelende energie voor iets waar je hart naar uitgaat” | ZZP Barometer

Interview met Eugène van Haaren over het geheim van effectief schrijven

Met zijn bedrijf ‘Voor nieuws!’ zorgt Eugène van Haaren ervoor dat ondernemers, maatschappelijke organisaties, overheden en bedrijven succesvol in het nieuws komen. Hij geeft onder meer pr- en mediatrainingen en nu is zijn nieuwste boek ‘Zakelijk schrijven voor Dummies‘ gelanceerd.

Succesvol in het nieuws te komen, daar wil Eugène van Haaren iedere ondernemer graag bij helpen. Wat succes is verschilt natuurlijk per persoon en hangt af van de doelen die je jezelf stelt. Van Haaren vindt dat leren en ontwikkeling belangrijke elementen zijn van succes. Ook ‘fouten’ maken hoort daar bij. In zijn boek ‘Zakelijk schrijven voor Dummies’ ontdek je als ondernemer het geheim van effectief schrijven.

“Schrijven is schrappen. Zakelijk schrijven betekent nog méér schrappen, omdat je een bepaald doel hebt en elke alinea, elke zin, ja, elke komma in dienst hoort te staan van dat doel,” aldus Van Haaren. Met een aantal eenvoudige regels en massa’s slimme tips, leert hij jou als ondernemers veel béter schrijven. In het boek van Van Haaren komen bijna alle denkbare tekstvormen aan bod. Van aanmaningen en notulen tot webteksten en schrijven voor sociale media, zoals LinkedIn, Twitter en Facebook. En van speechteksten en persberichten tot scripts schrijven voor webinars en e-learnings.

Om Eugène van Haaren als ondernemer iets beter te leren kennen, zijn beweegredenen te doorgronden en te ontdekken wat zijn missie is, een interview met hem.

1. Hoe en waarom ben je ondernemer geworden?

Ondernemer werd ik per toeval. ’t Is niet zo dat ik een brandende ambitie had om voor mezelf te beginnen. Alleen: datgene wat ik wilde – meer afwisseling, dingen doen die ik nog niet kende – bleken als zelfstandige makkelijker binnen bereik te komen. De vaste baan die ik had als persvoorlichter zei ik op. In plaats daarvan begon ik aan een nieuwe baan als redacteur voor Alle Hens, een bedrijfsblad van de marine. Het beloofde jaarcontract werd echter zowat gehalveerd doordat de sollicitatieprocedure zo lang had geduurd. En daarmee hield mijn vastigheid op en begon m’n carrière als ‘vrije jongen’. Oké dacht ik toen, dan maar freelancer worden.

2. Wat doe je precies?

Ik (her)schrijf teksten als webredacteur en geef schrijftrainingen zoals B1-schrijven, vooral voor overheden. B1 staat voor het taalniveau dat de meeste Nederlanders beheersen. Maar veel teksten worden op een hoger, te moeilijk niveau, geschreven. Ik leer ambtenaren, maar ook communicatiemedewerkers, hoe je eenvoudig begrijpelijker kunt schrijven. Daardoor voorkom je onnodige (boze!) telefoontjes naar je servicebalie, fout ingevulde formulieren en onrust onder bewoners. Daarvoor in de plaats krijg je tevredener klanten en wordt je eigenlijke werk effectiever én leuker!

3. En wat is je missie?

Over missies moet ik altijd diep nadenken. Maar als je me vraagt wat ik op dit moment het liefste doe, dan is dat mensen laten ervaren dat makkelijk schrijven niet moeilijk is! Het kost wel meer tijd, zeker in het begin. Maar de tijd die jij er als schrijver in stopt, die bespaar je een ander. En die ander, dat ben je vroeger of later zelf.

4. Hoe ben je op de titel van jouw boek gekomen?

Om eerlijk te zijn vond ik de titel behoorlijk saai. Maar na lang dubben, bleek er eigenlijk niks beters te bedenken. De uitgever wist dat de doelgroep het meeste zoekt naar ‘zakelijk schrijven’. Dus ja, dan moet je toch heel rationeel naar de zoekwoorden kijken waarmee de meeste mensen je op internet gaan vinden. Ook de foto op het omslag – van twee handen op een toetsenbord – is best een cliché. Maar het beeld is daardoor júíst voor veel mensen herkenbaar. Je hoeft niet lang na te denken als je op zoek bent naar een boek als dit. En dat is de bedoeling: niet nadenken, maar kopen! 🙂
Overigens: het is best een apart toetsenbord dat je op de foto ziet. Ik ben er nog niet helemaal achter voor wie dit handig is, ik hou me aanbevolen voor tips!

5. Wat wil je bij de zzp’er bereiken met dit boek?

Dit boek begin ik met een deel over journalistiek schrijven. Ik hoop dat veel mensen die internetteksten willen schrijven óók even kijken hoe journalisten schrijven. Dat blijkt namelijk een hele handige manier om potentiële klanten en andere lezers snel van dienst te zijn. Het is een inzicht dat je in maar weinig andere boeken tegenkomt.

6. Door wie ben je geïnspireerd bij het schrijven van jouw boek?

In m’n dankwoord noem ik een hele pagina vol mensen. Schrijven doe je weliswaar alleen, maar op de schouders van een boel anderen. Van m’n moeder kreeg ik het liefdevoortaal-dna mee; van m’n leraar Nederlands het oog voor de gekke dingen die teksten kunnen worden, net als Barbapapa. En van cursisten kreeg ik talloze vragen die me dwongen in allerlei dingen te verdiepen waar ik vaak zelf ook geen antwoord op had.

7. Wanneer is jouw boek succesvol?

Niet als de hele oplage van 1.500 stuks is uitverkocht – al vind ik dat best leuk. Ik krijg iets van € 1,25 per verkocht boek. Daar moet dan nog belasting over worden betaald … dus van het geld moet ik het niet hebben. Dát het boek er nu is, is het belangrijkste. Ik kan heel blij worden van het idee dat ik daarmee anderen help om beter te schrijven.

8. Wat is jouw favoriete (ondernemers)boek?

De biografie van Walter Isaacson over Steve Jobs vond ik fascinerend. Niet zozeer vanwege de schrijfstijl, die is nogal rechttoe rechtaan. Maar vooral omdat hij bevestigde wat ik, Jobs-fan van het eerste uur, niet wilde weten: hoe horkerig Jobs kon zijn. Dat ie bijvoorbeeld z’n Mercedes gewoon op een invalideplek parkeerde en jarenlang ontkende vader te zijn van een dochter. Terwijl hij wel een computer naar haar vernoemde; de Lisa. Maar Jobs deed ook aan zenmeditatie. En in zenboeken kan ik me bij tijd en wijle ook verliezen: Zen-begin van Shunryu Suzuki verveelt nooit. Maar ook de humeurige antigoeroe Jiddu Krishnamurti kan me bekoren. Ik zou zeggen: ga eens op onderzoek uit!

9. Tot slot… wat is jouw belangrijkste tip voor de zzp’er?

Zelfstandige zijn valt soms niet mee, zo weet ik uit eigen ervaring. Maar, achteraf, valt het eigenlijk altijd mee en vergeet ik de onzekerheid over voldoende opdrachten en inkomsten. Wat overblijft is de tintelende energie die ik krijg als ik toch maar weer kies voor iets waar mijn hart naar uitgaat.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →